Csúnyán megvezetnek minket a boltok az akciózásokkal, ezt a taktikát alkalmazzák évek óta
Olvass tovább...
Egy friss fogyasztói kutatás mutatott rá arra, hogy mivel elégedetlenek a magyar vásárlók.
Nagyon sok magyar vásárló érzi úgy, hogy félrevezetik őket a boltok - ez derült ki egy friss felmérésből.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete egy nemzetközi projekt keretében hazai fogyasztókat kérdezett a zöld reklámokról, és az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezetével (BEUC) összefogva beadványban kéri a szabályozás szigorítását a törvényhozóktól. Az Egyesület évek óta tájékoztató kampányokban igyekszik felhívni a figyelmet a zöldre festés jelenségére, illetve szót emelni a vállalatok félrevezető állításaival szemben, így a friss beadványt a Gazdasági Versenyhivatalnak is megküldi, kérve a sürgős fellépést a vállalatokkal szemben.
Olvass tovább...
A felmérésből kiderült, hogy a magyar válaszadók közel fele (49%) szívesebben vásárol környezetvédelmi címkével ellátott termékeket, mint címkével nem rendelkező termékeket, ez megegyezik az uniós átlaggal.
Itthon viszont az átlagnál nagyobb a tudatosság a zöldre festés tekintetében, a válaszadók 44 százaléka állítja, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt megtévesztőnek tűnő zöld állítást, míg az uniós polgárok 34 százalékának tűnt csak fel ugyanez. Viszont mindössze 3 százalékul vallja magáról, hogy mindig képes felismerni a hamis zöld állításokat.
A válaszadók 87 százaléka úgy véli itthon, hogy a zöld állításokat és címkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyták vagy ellenőrizték, és csaknem 70 százalékuk gondolja, hogy szükség van a hatósági szabályozásra, illetve független szervezetek tanusítási tevékenységére.
Négy európai válaszadóból csaknem három úgy gondolja, hogy a "kiemelten szennyező vállalatoknak" egyáltalán nem szabadna használni semmilyen zöld állítást. Magyarországon ezzel a válaszadók 83 százaléka értett egyet.
Olvass tovább...
Ide tartozik többek között a Coca-Cola és Nestlé, amelyek ellen nemrég nyújtott be panaszt több európai fogyasztóvédelmi szervezet, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is a pet palackjaik okozta környezetszennyzés és az ezzel ellentétes fenntarthatósági állításaikkal kapcsolatban. Hasonlóan megtévesztő a légitársaságok kibocsátás-kompenzációs marketing üzenete, ami azt sugallja, hogy a repülés néhány kattintással fenntarthatóvá tehető - írta a Pénzcentrum által idézett közleményében az egyesület.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete a zöldre festést súlyos problémának tartja, és amint ebből a kutatásól is kitűnik, nem alaptalanul. A félrevezető zöld reklámállításokat a fogyasztók 41 százaléka látja manipulatívnak, és ettől - joggal - átverve érzi magát. Ez azért is gond, mert egy-egy ilyen eset, amire fény derül, általánosságban is aláássa a zöld állításokba vetett bizalmat, tehát még a megalapozott, minősítéssel alátámasztott állításokban is kevésbé bíznak majd a fogyasztók
- világította meg a probléma lényegét Dénes Júlia, az Egyesület munkatársa.
A boltok ezen felül természetesen nem kis energiát ölnek bele abba, hogy különböző trükkökkel vegyenek rá minket a vásárlásra. Ezek felismeréséhez mutatunk is egy videót alább.