
A szegedi BYD gyár alól óriási ősi szerkezet került elő, elképedtek a régészek
Olvass tovább...
Eddig figyelmen kívül hagyott egyiptomi árkok és kőfalak miatt újra kell gondolnunk, hogyan is épültek valójában a piramisok.
A világ egyik legnagyobb régészeti rejtélye mindig is az volt, hogyan tudták az ókori egyiptomiak felépíteni a piramisokat – különösen akkor, amikor sem darukat, sem gépeket nem ismert a technika. A hivatalos elmélet szerint az óriási mészkőtömböket emberi erővel, rámpákon húzták fel a magasba, és így épült például a Dzsószer fáraó nevéhez kötött lépcsős piramis is, valamikor i.e. 2680 körül. A kérdés csak az: tényleg lehetséges ez?
Egy nemrég napvilágot látott francia kutatás szerint nem. A Saqqara fennsíkon, Kairótól nem messze végzett többéves vizsgálat ugyanis olyan nyomokra bukkant, amelyek egy teljesen új építési technológiát vetnek fel – és ha igazuk van, nemcsak az iskolai tankönyveket kell újraírni, hanem az egész emberi technológiai fejlődés idővonalát.
Xavier Landreau és a CEA Paleotechnic Institute nemzetközi kutatócsapata azt állítja, hogy a piramis nem rámpákon, hanem egy belső vízemelő rendszer segítségével épült. A teória központi eleme egy elfeledett építmény, a Gisr el-Mudir nevű téglalap alakú kőfal és a körülötte található árok – amit eddig sokan csak szimbolikus, vallási célú építménynek tartottak.
Olvass tovább...
A kutatók azonban kimutatták: ez az építmény valójában egy hatalmas vízduzzasztó gát lehetett, amely az Abusir vádiból összegyűjtött vizet szűrte és tárolta. A víz a piramis belsejében lévő mély aknákba került, ahol egy bonyolult rendszer emelte fel a köveket hidraulikus úton. A „lebegtetett” köveket így belülről kifelé, szintről szintre lehetett beépíteni.
A Dzsószer-piramis mélyében található aknák, alagutak és vízvezető járatok több mint 6 kilométer hosszú rendszert alkotnak – nem épp az a típusú infrastruktúra, amit csupán temetkezéshez használtak volna. A kutatók precíz vízszabályozási nyomokat találtak, faemelők nyomait, speciálisan kialakított gránitkamrákat és vízáteresztést csökkentő agyagrétegeket.
A két fő akna – egy a piramis közepén, egy 200 méterre tőle – egy 200 méteres alagúttal összekötve pontosan azt a kialakítást mutatja, amit ma egy vízmeghajtású emelőrendszernél látnánk. Ez már önmagában is túlmutat az ismert technikai lehetőségeken – pláne 4600 évvel ezelőttről.
A történet legkülönösebb része, hogy a Dzsószer-piramis belsejében nem találtak valódi királyi maradványokat. Sem múmia, sem klasszikus fáraói díszítések, sem sírfeliratok nem kerültek elő. Csak néhány, későbbi korból származó csontdarab – ami azt jelenti: a piramis eredetileg valószínűleg nem is sírnak épült.
A kutatók szerint sokkal inkább egy mérnöki kísérlet lehetett, egy gigantikus vízemelő gépezet, amely előrehaladott hidraulikai tudásról tanúskodik – olyasmiről, amihez hasonlót a történelemben csak több ezer évvel később dokumentáltunk.
Ha mindez beigazolódik, az nemcsak az egyiptomi építészettörténetet írja át, hanem azt is, ahogyan az emberiség technológiai fejlődéséről gondolkodunk.
Olvass tovább...