Túl sokat fogyasztanak ebből az élelmiszerből a magyarok, pedig roppant egészségtelen
Olvass tovább...
Szakemberek szinte senki nincs tisztában azzal, milyen káros, főként egy gyerek számára, ha cukrozott ételekkel kezdi a napot
A szülők körében is egyre inkább téma, amit a szakemberek már régóta mondogatnak. A túlzott reggeli cukorfogyasztás hosszú távon komoly egészségügyi problémákhoz vezethet, ennek ellenére sok reggeli élelmiszer, például péksütemények, cukrozott müzlik, kakaók, gyümölcslevek rendkívül népszerűek a felnőttek és a gyerekek körében is. De vajon honnan jön ez a szokásunk, milyen manipuláció áldozatai vagyunk?
A cukros reggelik gyorsan megemelik a vércukorszintet, amit aztán egy hirtelen esés követ. Ez levertséghez, koncentrációzavarhoz és ingerlékenységhez vezethet, ami különösen hátrányos az éppen iskolában ülő gyerekek esetében.
Más ok miatt sem javasolt cukros étellel indítani a napot. Az édes ízhet a gyerekek hozzászokhatnak, ami hosszú távon súlyproblémákhoz, inzulinrezisztenciához és 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet. Ráadásul az ilyen reggelik nem tartalmaznak elegendő mennyiségben rostot, fehérjét vagy egészséges zsírokat, amelyek lassítják az emésztést és tartós energiát biztosítanak.
Olvass tovább...
Ha jól belegondolunk, gyakorlatilag olyan ez, mint desszerttel indítani a napot. Az, hogy édességet eszünk reggelire, nagyrészt gazdasági és marketinghatás együttes eredménye. Bár a reggeli édes ízek preferálása nem újdonság, az ilyen széleskörű elterjedése a modern élelmiszeripar és fogyasztói szokások manipulálásának a következménye.
Az iparosodás előtt az édesség luxuscikk volt, és ritkán került az asztalra. Reggelire főleg gabonaféléket, kenyeret vagy kását ettek, legfejebb mézzel vagy gyümölcsökkel édesítve. Az ipari forradalom során a cukor olcsóbbá vált, ami megváltoztatta az étkezési szokásokat. A cukorral és vajjal készült péksütemények, például croissant-ok, briósok a francia és az olasz reggelik alapelemeivé váltak, és ez a szokás más országokra is átterjedt.
Az 1900-as évek elején az Egyesült Államokban kezdtek népszerűvé válni a cukrozott gabonapelyhek, mint gyors és kényelmes reggeli lehetőségek. Az olyan márkák, mint a Kellogg’s, hatalmas marketingkampányokkal népszerűsítették ezeket.
Az élelmiszergyártók tudatosan célozták meg a szülőket, emlékezzünk csak a Nutella reklámra, amelyben egészséges reggeliként említik a gyakorlatilag cukorból és pálmaolajból készült terméket, azt hangoztatva, hogy nem is kezdődhetne jobban a nap, mint egy nutellás kenyérrel:
A televízióban sugárzott reklámok hamar meggyőzték az embereket arról, hogy a cukros reggeli ideális kezdés a naphoz. Olyan üzeneteket közvetítettek, mint a "cukor energiát ad" vagy "ez a legjobb reggeli a gyerekeknek". Az élelmiszeripar pedig tudatosan épített a cukor addiktív hatásaira, hogy növelje a termékek iránti keresletet.
Tudatosan felismerni, hogy évtizedes manipuláció áldozatai vagyunk és valóban egészséges reggelivel indítani a napot csak elhatározás kérdése.
Olvass tovább...