promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Manipulálva vagyunk: van egy reggeli szokás, ami nagyon káros, mégsem állunk le vele

Manipulálva vagyunk: van egy reggeli szokás, ami nagyon káros, mégsem állunk le vele

Borítókép:  Profimedia
Élet
Kategória fejléc

Szakemberek szinte senki nincs tisztában azzal, milyen káros, főként egy gyerek számára, ha cukrozott ételekkel kezdi a napot

A szülők körében is egyre inkább téma, amit a szakemberek már régóta mondogatnak. A túlzott reggeli cukorfogyasztás hosszú távon komoly egészségügyi problémákhoz vezethet, ennek ellenére sok reggeli élelmiszer, például péksütemények, cukrozott müzlik, kakaók, gyümölcslevek rendkívül népszerűek a felnőttek és a gyerekek körében is. De vajon honnan jön ez a szokásunk, milyen manipuláció áldozatai vagyunk?

A cukros reggelik gyorsan megemelik a vércukorszintet, amit aztán egy hirtelen esés követ. Ez levertséghez, koncentrációzavarhoz és ingerlékenységhez vezethet, ami különösen hátrányos az éppen iskolában ülő gyerekek esetében.

Más ok miatt sem javasolt cukros étellel indítani a napot. Az édes ízhet a gyerekek hozzászokhatnak, ami hosszú távon súlyproblémákhoz, inzulinrezisztenciához és 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet. Ráadásul az ilyen reggelik nem tartalmaznak elegendő mennyiségben rostot, fehérjét vagy egészséges zsírokat, amelyek lassítják az emésztést és tartós energiát biztosítanak.

Honnan jön ez a szokás, hogy édességet eszünk reggelire?

Ha jól belegondolunk, gyakorlatilag olyan ez, mint desszerttel indítani a napot. Az, hogy édességet eszünk reggelire, nagyrészt gazdasági és marketinghatás együttes eredménye. Bár a reggeli édes ízek preferálása nem újdonság, az ilyen széleskörű elterjedése a modern élelmiszeripar és fogyasztói szokások manipulálásának a következménye.

Az iparosodás előtt az édesség luxuscikk volt, és ritkán került az asztalra. Reggelire főleg gabonaféléket, kenyeret vagy kását ettek, legfejebb mézzel vagy gyümölcsökkel édesítve. Az ipari forradalom során a cukor olcsóbbá vált, ami megváltoztatta az étkezési szokásokat. A cukorral és vajjal készült péksütemények, például croissant-ok, briósok a francia és az olasz reggelik alapelemeivé váltak, és ez a szokás más országokra is átterjedt.

Az 1900-as évek elején az Egyesült Államokban kezdtek népszerűvé válni a cukrozott gabonapelyhek, mint gyors és kényelmes reggeli lehetőségek. Az olyan márkák, mint a Kellogg’s, hatalmas marketingkampányokkal népszerűsítették ezeket.

A reklámokban sem ebéd után, hanem reggeli fogyasztják az édes ételeket

Az élelmiszergyártók tudatosan célozták meg a szülőket, emlékezzünk csak a Nutella reklámra, amelyben egészséges reggeliként említik a gyakorlatilag cukorból és pálmaolajból készült terméket, azt hangoztatva, hogy nem is kezdődhetne jobban a nap, mint egy nutellás kenyérrel

A televízióban sugárzott reklámok hamar meggyőzték az embereket arról, hogy a cukros reggeli ideális kezdés a naphoz. Olyan üzeneteket közvetítettek, mint a "cukor energiát ad" vagy "ez a legjobb reggeli a gyerekeknek". Az élelmiszeripar pedig tudatosan épített a cukor addiktív hatásaira, hogy növelje a termékek iránti keresletet.

Tudatosan felismerni, hogy évtizedes manipuláció áldozatai vagyunk és valóban egészséges reggelivel indítani a napot csak elhatározás kérdése.