
Rejtélyes csodajármű roncsa rejtőzik a magyar tenger, a Balaton mélyén már több mint 100 éve?
Olvass tovább...
Építgették, szállítgatták, több ezer kilométeres utat terveztek, végül nem lett belőle semmi.
Tenger híján tengeralattjáró? Magyarországon ez is lehetséges! Nincs olyan eszköz (talán az űrsiklókat leszámítva), amit hazánkban ne tudtak volna kisipari módon megépíteni, így lett az országnak egy kicsit rozsdás, kicsit magányos, de annál híresebb úszó erődje, ami tengert ugyan sosem látott, de nem is ez a lényeg.
A Polaris-2 nevet viselő – papíron – búvárhajó ötletgazdája egy egykori taxisofőr, Forintos Gyula volt, aki a kilencvenes évek derekán kitalálta, hogy házilag megépít két, tengeri merülésre is alkalmas hajót. Az egyiknek nyoma sem maradt, a másik viszont valóban elkészült.
Tervei között szerepelt, hogy a Dunáról egészen a tengerig hajózik vele, ötlete pedig nagy nyilvánosságot kapott, és állítólag még a National Geographic is támogatta volna az elgondolását, méghozzá százezer dollárral. Az útra azonban sosem került sor.
Olvass tovább...
Forintos a Majna-Duna csatornán keresztül, Rotterdamnál tervezte tengerre hajózni a Polaris-2-t, majd észak felé vette volna az irányt, a Brit-szigetek, Feröer és Izland felé. Visszafelé Grönland, Labrador, és Amerika keleti parjai felé indult volna, egy rövid New York-i kitérőt követően Bermuda, Azori és Rotterdam lett volna az irány. Volt egy másik útiterv is, ami Hawaii-t és Ausztráliát is megcélozta volna, a grandiózus világkörüli tervek azonban végül csak álmok maradtak.
Az időközben Pokolbúvár névre elkeresztelt tengeralattjáró testét Bátonyterenyén építették meg, majd végül Dunakeszin maga az ötletgazda szerelte be az elektronikát, a navigációt, és az egyes információk szerint 150, más adatok alapján 260 lóerős motort, amivel nagyjából 30 kilométert lett volna képes megtenni óránként.
Olvass tovább...
A teljes felszereléssel több mint 20 tonnás monstrumot végül ez újpesti kikötőbe szállították, ám 2009-ben a projekt megfeneklett. A Polaris-2-t egy ártéri erdőbe vitték, majd egy Vámosszabadiban található telephelyre került, ahol most is várja sorsának bizonytalan alakulását.
A tervek szerint felújították és kiállították volna, de úgy tűnik, hogy a Polaris-2 csupán makacs ábrándoknak adhat otthont a fedélzetén.