promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Másnak 15 kiló rozsdás fémkupac, a magyarok viszont százezreket fizetnek ezért a különleges gyerekjátékért

Másnak 15 kiló rozsdás fémkupac, a magyarok viszont százezreket fizetnek ezért a különleges gyerekjátékért

Borítókép:  Profimedia / illusztráció
Színes
Kategória fejléc
Promotions

Valóságos harc folyik a még megmaradt példányokért, akkor is, ha leharcoltak.

A hetvenes-nyolcvanas, de még a kilencvenes években is sok óvoda és családi ház udvarán láthattunk színes, pedálos autókat, amiket akkoriban még valóban játékra használtak a gyerekek. Volt is rajtuk plezúr bőven, a hiányzó fényszórók vagy kerekek sem voltak ritkák, mégis sok megmaradt belőlük pincében, padláson.

Az élelmes kincsvadászok felkutatták ezeket, megvásárolták innen-onnan, majd vagy szépen felújították, vagy vártak a megfelelő alkalomra és később jóval drágábban meghirdették. Egy pedálos Moszkvics, méghozzá az úgynevezett „Gömbi” fajta jelenleg 270 ezer forinton áll a Vaterán, és valószínűleg a 300 ezret is meghaladja majd a licit. Pedig távolról sincs kitűnő állapotban, ütött-kopott, viszont mindene megvan, éppen ezért egy igazán jó restaurálási alapnak tűnik, nem véletlenül ekkora az érdeklődés iránta.

De honnan jött a pedálos Moszkvics?

Adja magát a válasz, a Szovjetunióból. De már előtte is voltak hasonló próbálkozások, az ötvenes évek Olaszországában is megjelentek a pedálos autók, melynek alapját az amerikai Studebaker Champion adta. Innen jutott el az évtized végére a szovjetekhez is a sorozatgyártás ötlete, majd egészen a hetvenes évek elejéig készítették az árverésen is szereplő modellt, amin másfél évtized alatt csak kisebb változásokat eszközöltek.

Aztán 1973-ban jött a kettes széria, ami már szögletes volt, dudával és műbőr üléssel - talán ebből a fajtából láthattunk annak idején a legtöbbet Magyarországon. Végül egyre több alkatrészt cseréltek műanyagra, a legutolsó változatok pedig már silányabb minőségben készültek, majd jöttek a nyugati, elektromos kisautók, amik felváltották a klasszikus darabokat.

Ennyit ér most egy padláslelet

Mint a licit is mutatja, a „Gömbi” értéke még kopott állapotban is százezrekben mérhető. Az újabbak felleltként 80-120 ezer forint körül mennek, a felújítottakat pedig 250 és a csillagos ég között árulják. Még az alkatrészeket is tízezrekben mérik, így ha valaki talál otthon egy ilyen kisautót, vagy annak darabjait, az bizony kincsre bukkant!

És hogy milyen zseniális restomod változatok is léteznek belőle, azt jól bizonyítja ez a videó is: