promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Nagy baj van a Digitális Állampolgársággal, január 16-tól országos káosz jöhet a szakértő szerint

Nagy baj van a Digitális Állampolgársággal, január 16-tól országos káosz jöhet a szakértő szerint

Borítókép:  Profimedia
Belföldi hírek
Kategória fejléc

Túl korainak tűnik az Ügyfélkapu megszüntetése, nem áll még készen a társadalom a digitális átállásra.

Ügyfélkapu helyett káosz? Január 16-tól jön a nagy változás, de sokan aggódnak

Január 15-én éjfélkor véget ér egy korszak: búcsút inthetünk az Ügyfélkapunak, és a régóta beharangozott digitális átállás jegyében jön helyette az Ügyfélkapu+ és a már nevében is árulkodó Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilalkalmazás. Bár az új rendszerek célja, hogy a digitális ügyintézés korszerűbb és biztonságosabb legyen, a szakértők szerint az ambiciózus manőver inkább problémákat szülhet, mintsem megoldásokat hozna.

„Félkész rendszerekkel nem lehet reformot indítani”

Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke szerint az új platformok nincsenek felkészítve az éles működésre.

„Se az Ügyfélkapu+, se a DÁP nem áll készen. Ezeket így nem lehet rányomni az emberekre”

- nyilatkozta az InfoRádióban.  

A problémák forrása a szakértő szerint prózai: sok állampolgár nem tud, másik részük pedig nem is akar részt venni a digitális reformban. Az MKOE szerint az érintettek nagyjából egyharmada nem képes elvégezni az elektronikus ügyintézéshez szükséges feladatokat, míg negyedmillió ember egészen egyszerűen elutasítja a digitális állampolgárságot.

Kétfaktoros belépés, QR-kódok és a hiányzó lehetőségek

Az új rendszer kötelezővé tenné a kétfaktoros hitelesítést, például QR-kódos belépéssel. Bár az e-mailes alternatívát nemrég bevezették, Ruszin szerint ez még mindig kevés.

„Hiányzik az SMS-hitelesítés, a kódbeolvasás vagy más egyszerűbb megoldások. Ezek nélkül az egész rendszer félkész”

- véli a szakértő.  

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a könyvelők, akik sokszor az ügyfeleik nevében járnak el, nem tudnak elektronikus meghatalmazást használni az új rendszerben. A helyzet rendkívül súlyos a gazdaságra nézve: ez egyelőre azt jelenti, hogy az ügyfeleknek maguknak kellene belépniük és intézkedniük, ami sokak számára bonyolult, ha nem éppen lehetetlen.  

Hol van a digitális aláírás?

A DÁP mobilalkalmazás egyik ígérete a digitális aláírás lehetősége volt, de ez a funkció jelenleg nem működik.

„Az eszem megáll, hogy ilyen nincs 2024 végén”

- mondta Ruszi, aki szerinte ez visszalépés a 2015-ös szinthez képest, amikor még létezett állami elektronikus aláírás.  

Káosz a láthatáron?

A szakértők sokan úgy látják, az Ügyfélkapu kivezetése a digitális átállással párhuzamosan túl korai. Az MKOE szerint a váltást legalább 2025 augusztusáig ki kellene tolni, hogy legyen idő a rendszerek tökéletesítésére és az állampolgárok megfelelő felkészítésére.  

„Egy ilyen horderejű változást hosszú átmeneti időszakkal kellene bevezetni, nem hirtelen rázúdítani a társadalomra”

- mondta Ruszin, aki szerint január 16-tól országos káosz várható.  

Mit tehetünk mi, állampolgárok?

Az átállás sok kérdést vet fel, de egy biztos: a dolog újdonsága miatt mindenképpen érdemes időben tájékozódni az új rendszerekről, hogy a lehető legkevesebb meglepetés érjen minket. Bár a változás sokaknak kihívást jelenthet, a cél az, hogy a digitális ügyintézés hosszú távon egyszerűbbé és biztonságosabbá váljon - feltéve, ha sikerül kijavítani a jelenlegi hiányosságokat.  

Addig is, ha nem akarunk eltévedni a digitális reform útvesztőjében, érdemes lépésről lépésre követni az átállási útmutatókat, és segítséget kérni, ha elakadunk. Mert ha az állam nem is áll készen, nekünk valahogy muszáj lesz.

Az érdeklődést a dolog iránt az is mutatja, hogy a kormány által készített hivatalos Youtube videó eddig mintegy 3,6 milió megtekintést számlál:

forrás: index