Magyar ételért bolondulnak meg Thaiföldön, egy órás sor áll a kis bódé előtt ahol még magyarul is beszélnek pár szót
Olvass tovább...
Túl korainak tűnik az Ügyfélkapu megszüntetése, nem áll még készen a társadalom a digitális átállásra.
Január 15-én éjfélkor véget ér egy korszak: búcsút inthetünk az Ügyfélkapunak, és a régóta beharangozott digitális átállás jegyében jön helyette az Ügyfélkapu+ és a már nevében is árulkodó Digitális Állampolgárság Program (DÁP) mobilalkalmazás. Bár az új rendszerek célja, hogy a digitális ügyintézés korszerűbb és biztonságosabb legyen, a szakértők szerint az ambiciózus manőver inkább problémákat szülhet, mintsem megoldásokat hozna.
Olvass tovább...
Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke szerint az új platformok nincsenek felkészítve az éles működésre.
„Se az Ügyfélkapu+, se a DÁP nem áll készen. Ezeket így nem lehet rányomni az emberekre”
- nyilatkozta az InfoRádióban.
A problémák forrása a szakértő szerint prózai: sok állampolgár nem tud, másik részük pedig nem is akar részt venni a digitális reformban. Az MKOE szerint az érintettek nagyjából egyharmada nem képes elvégezni az elektronikus ügyintézéshez szükséges feladatokat, míg negyedmillió ember egészen egyszerűen elutasítja a digitális állampolgárságot.
Olvass tovább...
Az új rendszer kötelezővé tenné a kétfaktoros hitelesítést, például QR-kódos belépéssel. Bár az e-mailes alternatívát nemrég bevezették, Ruszin szerint ez még mindig kevés.
„Hiányzik az SMS-hitelesítés, a kódbeolvasás vagy más egyszerűbb megoldások. Ezek nélkül az egész rendszer félkész”
- véli a szakértő.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a könyvelők, akik sokszor az ügyfeleik nevében járnak el, nem tudnak elektronikus meghatalmazást használni az új rendszerben. A helyzet rendkívül súlyos a gazdaságra nézve: ez egyelőre azt jelenti, hogy az ügyfeleknek maguknak kellene belépniük és intézkedniük, ami sokak számára bonyolult, ha nem éppen lehetetlen.
A DÁP mobilalkalmazás egyik ígérete a digitális aláírás lehetősége volt, de ez a funkció jelenleg nem működik.
„Az eszem megáll, hogy ilyen nincs 2024 végén”
- mondta Ruszi, aki szerinte ez visszalépés a 2015-ös szinthez képest, amikor még létezett állami elektronikus aláírás.
A szakértők sokan úgy látják, az Ügyfélkapu kivezetése a digitális átállással párhuzamosan túl korai. Az MKOE szerint a váltást legalább 2025 augusztusáig ki kellene tolni, hogy legyen idő a rendszerek tökéletesítésére és az állampolgárok megfelelő felkészítésére.
„Egy ilyen horderejű változást hosszú átmeneti időszakkal kellene bevezetni, nem hirtelen rázúdítani a társadalomra”
- mondta Ruszin, aki szerint január 16-tól országos káosz várható.
Az átállás sok kérdést vet fel, de egy biztos: a dolog újdonsága miatt mindenképpen érdemes időben tájékozódni az új rendszerekről, hogy a lehető legkevesebb meglepetés érjen minket. Bár a változás sokaknak kihívást jelenthet, a cél az, hogy a digitális ügyintézés hosszú távon egyszerűbbé és biztonságosabbá váljon - feltéve, ha sikerül kijavítani a jelenlegi hiányosságokat.
Addig is, ha nem akarunk eltévedni a digitális reform útvesztőjében, érdemes lépésről lépésre követni az átállási útmutatókat, és segítséget kérni, ha elakadunk. Mert ha az állam nem is áll készen, nekünk valahogy muszáj lesz.
Az érdeklődést a dolog iránt az is mutatja, hogy a kormány által készített hivatalos Youtube videó eddig mintegy 3,6 milió megtekintést számlál:
forrás: index