Vészsüllyedést hajtott végre egy utasszállító Magyarország fölött, rettegett kifejezés hangzott el
Olvass tovább...
Sürgős landolás miatt rádiózott a toronnyal a Boeing pilótája, nem volt más választása.
Ijesztő eset történt Magyarország légterében, melyről a Tudásmorzsák a repülésről YouTube-csatorna számolt be, egy rádiózást is közölve a pilóta és a ferihegyi irányítótorony beszélgetéséről. A kazahsztáni Almatiból december 4-én, délután fél öt körül Budapestre érkező CAMEX Boeing 767-300-as típusú teherszállító repülőgép először még csak várakozást kért, majd úgynevezett PAN-PAN-t jelentett.
Ez ugyan kevésbé súlyos, mint a vészhelyzetet jelentő „mayday”, így is komoly problémát jeleznek vele, így sürgős esetnek számít. Mint kiderült, a sürgősség oka a fékszárnyak hibája volt, ami miatt nagy sebességű landolást kellett végrehajtania a pilótának. Ez végül hibátlanul sikerült, így mind a személyzet, mind pedig a repülőgép sértetlenül megúszta a riasztó kalandot. Ezt követően a gépet átvizsgálták a tűzoltók, majd saját erejéből gurult a számára kijelölt állóhelyre.
Olvass tovább...
A fékszárnyak fő feladata, hogy alacsonyabb sebességnél is biztosítsák a szükséges felhajtóerőt. Ezek a szárnyon fel- és leszállás során látható lenyíló lapok. Amennyiben ezek nem, vagy hibásan nyílnak ki,a repülőgép átesési sebessége - amely alá lassulva már nem tud tovább a levegőben maradni - a szokásosnál (akár 100-120 km/órával) is magasabb lehet.
Ha ilyen tempó mellett kell leszállnia a pilótának, sokkal nagyobb fékezésre van szükség a gép megállításához, amely túlfutást, a fékek túlmelegedését vagy kigyulladását, esetleg a gumiabroncsok robbanását is okozhatja.
Olvass tovább...
A hiba számos okból bekövetkezhet, és elég, ha az egyik oldalival probléma van, így már a másikat sem lehet tovább nyitni, ugyanis az veszélyes dőléshez vezetne. Minden ilyen esetben riasztják a repülőtéri tűzoltókat, kényszerhelyzeti készültséget rendelnek el, minek következtében a földet érés zónájában, a kifutó végénél várják az érintett repülőt.
Leszállás után tüzetes vizsgálat következik a hiba megállapítása céljából, ilyenkor a fékek hőmérsékletét hőkamera segítségével ellenőrzik. Amennyiben nem áll fenn tűzveszély, úgy a gép az állóhelyére gurulhat, ellenkező esetben tovább folytatódik a tűzoltók munkája. Ezúttal szerencsére nem volt komolyabb probléma, azonban ehhez a hatóságok, a torony és a pilóta szoros és hibátlan együttműködése is szükséges volt, a helyzetet tökéletesen kezelték.
Az esetről készült rádiózás itt hallgatható meg: