promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Roncstemetőben bukkantak a Duna legendás szárnyashajóira, Budapest szellemjárta öblében nyugszanak

Roncstemetőben bukkantak a Duna legendás szárnyashajóira, Budapest szellemjárta öblében nyugszanak

Borítókép:  Profimedia / illusztráció
Belföldi hírek
Kategória fejléc

Pár évvel ezelőtt még megújulva szelték a habokat, ma már csak elfeledett roncsok.

2017 mintha még csak most lett volna. Ezt az évet, illetve a Fina úszó-világbajnokságot hirdeti még ma is magán a Sólyom II és III, amelyek 35 méteres hosszukkal és közel 10 méteres szélességükkel hatalmasan és magányosan várják a lassan, de biztosan érkező, rozsdától roskadozó végítéletet az Újpesti-öbölben.

A szárnyashajó-flottát kivezették, többek között EU-s környezetvédelmi rendeletek miatt is, olvasható a videó alatti hozzászólásokban. Pedig a szovjet, „Metyeor” típusú, nagy méretű személyszállító hajók sokáig a MAHART büszkeségei voltak. Nyizsnij Novgorod, Zelenodolszk, valamint Habarovszk hajógyáraiban 1960 és 1994 között csaknem 300 darab készült belőlük, több tucat exportra ment, Magyarországra három példány érkezett.

„Főmotorja két Zvezda M400 vagy M417A típusú 12 hengeres, V-elrendezésű, 1000 lóerő teljesítményű diesel motor. Maximális sebessége: 35,6 csomó (66 km/h), utazósebessége 32 csomó (60 km/h). Hatótávolsága: 600 km. Szállítható utasok száma kiviteltől függően 112-123 fő. Alapkivitelben 123 személyes (orr utastérben 26 fő, középső utastérben 46 fő, hátsó utastérben 46 fő, valamint 5 fő kabinban). Személyzet 6 fő”

– írja főbb adatait honlapján a MAHART.

A három Sólyom közül az I-es számmal jelölt 1971 és 1997 között szolgált, több mint egymillió kilométert tett meg, csaknem 300 ezer utast szállítva javarészt Budapest és Bécs között.

A videón szintén látható Sólyom II és III. a 2010-es évek elején esett át modernizáláson. Klimatizálták, a világítását és a szellőzőrendszerét is felújították, ám hiába, eljött a búcsú ideje, és már 2019-ben arról beszéltek, hogy hamarosan új szárnyashajók vehetik át a helyüket.

2021-ben a TTG Hungary-n ezt írták a tervekről:

„Bár a jelenlegi flotta az elmúlt évtizedekben számos felújításon esett át, cseréjük lassan időszerűvé válik. A hajóstársaság tervei szerint, a modernizációs program során öt év alatt, legalább hat új, Valdaj típusú, modern szárnyashajó érkezhet Magyarországra. Közülük négy 45 személyes, Valdaj 45R típus lesz, míg további kettő ugyancsak új gyártású, 120 személyes Meteor 120. E járművek a jelenleg még forgalomban lévő Sólyom, Vöcsök és Bibic típusok helyét vehetik át.”

 

A Vöcsök hajók is láthatók a felvételen, hasonlóan szomorú helyzetben és állapotban, mint nagyobb társaik. A belarusz gyártmányú Bíbic viszont még mindig úgy tűnik, hogy jó karban van. Ezeket annak idején még bérelni is lehetett, a Bíbicek és a Vöcsök hajók is 2007-2008-ben lettek modernizálva, de akár a Sólymok esetében úgy tűnik, ez sem volt elegendő a megmentésükhöz.