
12 idegen test került elő az egyiptomi fáraó sírjából, meglepő, ami utána következett
Olvass tovább...
Az ókori fáraó egyik tárgyát élő adásban szólaltatták meg – innentől mintha minden összeomlott volna.
Az 1922-es év mérföldkő volt az egyiptológia történetében. Howard Carter brit régész felfedezte Tutanhamon fáraó sírját, amely addig érintetlenül őrizte a fáraó halotti kincseit. A leletek között nem csak aranymaszk, ékszerek és trónszékek voltak, hanem három különleges hangszer is: egy fa, egy ezüst és egy bronz trombita. Ezeket azóta is az emberiség legrégebbi fúvós hangszerei között tartják számon.
Az ókori Egyiptomban a trombitákat elsősorban katonai célokra használták: parancsokat adtak velük a csatatéren, jeleket továbbítottak. Nem véletlen, hogy egy uralkodót ilyen hangszerekkel temettek el – Tutanhamon fáraó katonai reformjai és a hadsereg újjászervezése fontos része volt rövid, de hatásos uralkodásának. Ő volt az, aki a zavargásokkal és vallási reformokkal terhelt időszak után visszaállította Amon isten kultuszát, sőt még a nevét is megváltoztatta: eredetileg Tutanhatenként ismerték, majd lett Tutanhamon, ezzel is jelezve a régi rend visszatérését.
A trombiták egyikét 1939-ben a BBC rádió élő adásában is megszólaltatták. A brit Rex Keating fújta meg, előzetesen Carter egyik munkatársával, Alfred Lucasszal konzultálva. Az adás alatt Kairóban elment az áram, így gyertyafénynél olvasták fel a szöveget, a trombita hangja pedig bejárta a világot.
Öt hónappal később kitört a második világháború.
Olvass tovább...
A legenda szerint a trombita mindig valamilyen háborús esemény előtt szólalt meg. Egyes feljegyzések szerint a Hatnapos háború előtt 1967-ben, a Perzsa-öbölháború előtt 1990-ben, majd az egyiptomi forradalom előtt 2011-ben is játszottak rajta. Utóbbi esetben egy múzeumi dolgozó, állítólag véletlenül. A tárgyat akkor el is lopták a káoszban, majd titokzatos módon visszakerült a múzeumba.
A bizonyítékok persze anekdotákon alapulnak, sokszor névtelen forrásokra hivatkoznak, így tudományos alapon nem állítható, hogy a trombita tényleg „háborút idéz”. Mégis, az egyiptomi régészek közül többen, például Hala Hassan, komolyan hisznek a tárgy misztikus hatásában.
Az tény, hogy a hangszer túl sok furcsa egybeesés középpontjában állt ahhoz, hogy egyszerű dísztárgynak tartsuk.
Ami biztos: az ókori világ egyik leghíresebb fáraója, Tutanhamon után megmaradt trombiták nemcsak történelmi, hanem kulturális és spirituális szempontból is páratlan ereklyék. Az egyik utolsó dokumentált alkalommal, amikor hozzányúltak egy ilyen hangszerhez, élő adásban, kis túlzással a világ dőlt össze körülötte.
Olvass tovább...