promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
1941-es rendkívüli magyar térkép került elő, mindent átír, amit az országról eddig gondoltunk

1941-es rendkívüli magyar térkép került elő, mindent átír, amit az országról eddig gondoltunk

Borítókép:  Profimedia
Történelem & Tudomány
Kategória fejléc

Nem sokan ismernék fel a körvonal alapján, hogy ez Magyarország.

Két térkép él a köztudatban, pedig volt egy harmadik is

Ha ma Magyarország térképére gondolunk, a legtöbb ember fejében két kép jelenik meg. Az egyik a jelenlegi, jól ismert országkép, a másik pedig a Trianon előtti, úgynevezett Nagy-Magyarország alakja

Ez a kettő uralja a közbeszédet és a kollektív emlékezetet, pedig volt egy harmadik korszak is, amelyről kevesebb szó esik, ami rendkívül sajátos képet adott az országról. 1941-ben, az 1938-as 1940-es bécsi döntések után Magyarország olyan formát öltött, amelyet ma már alig ismerünk.

A Felvidék és Erdély egy részének visszatérésével az ország térképe szokatlan formát vett fel: nagyobb, tagoltabb és földrajzilag jóval változatosabb, mint amit ma természetesnek veszünk.

A Magyar Turizmus Fórum különleges térképe

Nemrég a Magyar Turizmus Fórum megosztott egy érdekes képet: egy 1941-ben készült magyar autópálya hálózati tervet, amely ezt az akkor érvényes országképet mutatja. A térkép egyszerre történelmi dokumentum és különleges látvány: olyan régiók szerepelnek rajta, amelyek ma már más ország részei.

A kép azonnal felkeltette a figyelmet, mert sokak számára meglepő volt látni, milyen közlekedési elképzelései voltak Magyarországnak egy olyan időszakban, amikor a térség politikai viszonyai gyorsan változtak - a jelölt autópályák sokszor egészen más irányba futottak volna, mint a ma megszokott útvonalak.

A tervezett hálózat

A tervezett hálózat azt sugallta, hogy a kor mérnökei hosszú távra gondolkodtak. Olyan összeköttetéseket akartak megvalósítani, amelyek gazdasági és kulturális szempontból is egységbe fogják a visszakerült területeke.

A térképen jól látszik, hogy a fő útvonalak nemcsak Budapestet kötötték volna össze a régiókkal, hanem erősítettek volna keleti, északi és déli irányú kapcsolatokat is.

Az utak végül nem valósultak meg ebben a formában, ennek ellenére a térkép különleges emlékeztető a magyar történelemnek arra a szakaszára, amikor az ország egészen másképp nézett ki.

A térkép az 1941-es autópályahálózat tervével: