promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Borzalmas légikatasztrófa történt Ferihegyen 50 éve, a kifutóba csapódott egy utasszállító, ez okozta a tragédiát

Borzalmas légikatasztrófa történt Ferihegyen 50 éve, a kifutóba csapódott egy utasszállító, ez okozta a tragédiát

Borítókép:  Profimedia / illusztráció
Történelem & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions

Senki nem élte túl a balesetet, ma is csak találgatni lehet, pontosan mi okozhatta azt.

1975. január 15-én a mostanihoz hasonló szürke, ködös idő volt, ami rendkívüli módon megnehezítette a légiközlekedést Ferihegyen. Ugyan minden repülőgép felszállt, a landolás már korántsem volt ennyire biztos, több MALÉV gép pedig külföldön rostokolt, és várták az időjárás változását.

Egy Il-18-as és legénysége már két napja várt az NDK-ban található Berlin-Schönefeld repülőtéren, a HA-MOH lajstromjelű gép viszont aznap délelőtt sem kapott kedvező híreket. Délutánra azonban némi javulást észleltek a budapesti irányítók, így aztán a pilóták is a felszállás mellett döntötek.

Az utazás során aztán kiderült, a javulás csak időleges volt, újból erős köd szállt le a ferihegyi kifutó környékén. A pilóták kompromisszumos megoldásként Prágában és Debrecenben is letehették volna a repülőgépet, ám végül mégis úgy döntöttek, hogy megpróbálkoznak a leszállással. Ez okozta a vesztüket.

Mindössze néhány kilométerre a kifutótól még úgy tűnt, hogy minden rendben lesz, ám alig 90 méterre a felszíntől hirtelen az átstartolás mellett döntöttek. Pár másodperccel később hatalmas robbanás sejlett át a ködfátylon. Az Il-18-as a kifutónak, majd a radarállomásnak csapódott, 400 méteres körzetben mindent beterítettek a törmelékek. Másnap csak egy rövid gyászjelentést közöltek az esetről a Népszabadságban, a baleset okairól pedig sokáig semmit nem lehetett tudni.

Végül márciusban ismét a Népszabadságban jelent meg egy cikk, miszerint a gyorsan változó, kedvezőtlen időjárás volt a katasztrófa oka, amiben a személyzet mind a 9 tagja életét vesztette. Sem műszaki, sem emberi hibáról nem számoltak be, de persze akkoriban szó sem lehetett arról, hogy a szovjet technikát hibáztassák.

A fejlődés katasztrófákkal övezett útja

Márpedig az Il-18-as ezekben az időkben már elavultnak számított, arról nem is beszélve, hogy a hazánkba érkező repülőgépeknek korántsem volt olyan kifinomult biztonsági arzenálja, mint a szovjet piacra készülőknek. A balesetet minden bizonnyal a pilóták érzéki csalódása okozta, talán valamivel összetévesztették a kifutó világítását és már nem tudtak korrigálni.

Ezt követően minden eddiginél szigorúbb biztonsági protokollt vezettek be, változtattak a képzés módszertanain, összeszokottabb pilótapárosokat jelöltek ki, hangrögzítővel látták el a pilótafülkéket és az irányítás meteorológiai eszközeit is fejlesztették.

A balesetről az Aeropark készített egy átfogó videót: