promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Most jött a hír, ami a TEMU-ról kiderült, az rendkívüli

Most jött a hír, ami a TEMU-ról kiderült, az rendkívüli

Borítókép:  Profimedia / Illusztráció
Tech & Tudomány
Kategória fejléc

Olcsó, de veszélyes? A kínai online piacterek termékei miatt riadót fújt az EU – biztonság, szabályozás és vámháború egyre élesebb fókuszban.

Olcsón, de milyen áron? – Tömegesen érkeznek a kockázatos csomagok a kínai online óriásoktól

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervei riasztó eredményekkel szembesültek a közelmúltban. Egy EU-szintű, úgynevezett „titkos vásárlói” akció során fény derült arra, hogy a népszerű kínai Online platformokon – különösen a TEMU és a Shein felületein – értékesített termékek közül számos súlyosan veszélyeztetheti a vásárlók biztonságát.

A Temu és a Shein nevű kereskedők az elmúlt két évben robbanásszerű növekedést produkáltak az európai vásárlás piacán, jelentős forgalmat generálva a kedvező árú termékeikkel és intenzív online jelenlétükkel.

Naponta 12 millió alacsony értékű csomag érkezik az EU-ba EU-n kívüli webshopokból, ami idén 4,6 milliárd küldeményt jelenthet 150 euró alatti értékben – ez duplája a tavalyi számoknak.

Ez az elképesztő volumen komoly kihívások elé állítja a tagállamok hatóságait.

Veszélyes áruk és tisztességtelen verseny – Kína felől érkezik az uniós szabályok próbája

Michael McGrath, az EU igazságügyi biztosa aggodalmát fejezte ki a Kína felől érkező termékek biztonsága miatt. A vizsgálatok során baba nyugtatókat találtak, melyekről könnyedén leválhatnak az apró gyöngyök – amelyek fulladásveszélyt okozhatnak a kisgyermekek számára.

A gyerek esőkabátokat toxikus anyagokkal készítették, UV-szűrő nélküli napszemüvegeket árultak, illetve túl hosszú zsinórral ellátott gyermek nadrágokat is kiszúrtak, melyek komoly egészségügyi következményekkel járhatnak a vásárlók számára. 

Az európai polgárok védelme mellett az uniós döntéshozókat az is aggasztja, hogy ezek a platformok – a szabályozások kijátszásával – tisztességtelen piaci előnyhöz jutnak.

Az európai vállalkozások szigorú előírásoknak tesznek eleget, költségeik magasabbak, ám versenyezniük kell olyan eladókkal, akik ezeket a szabályokat nem tartják be.

Az egyik lehetséges válaszlépés az lehet, hogy az EU eltörli a jelenlegi 150 eurós vámmentességi küszöböt, és minden egyes küldemény után kezelési díjat vetne ki.

Szabályok harca az online piacokon – vámokkal és szűréssel védenék a vásárlókat

Ez elrettenthetné a tömeges, olcsó rendelések áradatait, és fedezné a vámvizsgálatok költségeit. Hasonló módon cselekedett az Egyesült Államok is: Donald Trump elnöksége idején egy elnöki rendelet értelmében megszüntették a 800 dolláros vámmentes határt a Kína felől érkező áruknál. Az amerikai fogyasztóknak azóta 30%-os adót vagy minimum 50 dolláros tételt kell fizetniük vásárláskor.

A Temu közleményben reagált: saját rendszerük aktívan szűri a harmadik fél által kínált termékeket, szoros együttműködésben olyan nemzetközileg elismert tanúsító szervezetekkel, mint a TÜV SÜD vagy az SGS. A Temu szerint céljuk a biztonságos kereskedelem fenntartása, és a szabálytalan áruk azonnali eltávolítása.

Az online piactér szereplői között tehát egyre élesebb a szabályozás kérdése – vásárlás előtt a fogyasztóknak nem árt tudatosabban dönteniük.

Új korszak jöhet az online kereskedelemben – EU–Kína párbeszéd és szigorodó szabályok a láthatáron

Az Európa szintű fellépés célja, hogy a jövőben ne csupán olcsó, hanem megbízható és biztonságos termékek juthassanak el a vásárlókhoz.

A vita a Kína és az EU kapcsolatában is új fejezetet nyithat. Bár egyelőre nem tudni, hogy a témát hivatalosan is szóba hozzák-e a júliusi pekingi csúcstalálkozón, McGrath biztos közvetlen tárgyalásokra készül a kínai hatóságokkal – a cél: egy átláthatóbb és tisztességesebb online kereskedelmi környezet.

A Shein is jelezte: idén 15 millió dollárt fordítanak termékellenőrzésre, több mint kétmillió vizsgálatot végeznek, és több száz beszállítójukat már ki is zárták a piactérről.

Hangsúlyozták, hogy a Shein minden partnerének be kell tartania a cég szigorú minőségi és jogi előírásait.

Az ügy egyre világosabban mutatja: az adózás, a fogyasztóvédelem és a piaci verseny tisztasága szorosan összefonódik. A következő hónapok eseményei döntőek lehetnek az európai digitális kereskedelem jövője szempontjából.

Forrás: The Guardian