
Kitépték a kommandósok az utasokat az ülésből a Ryanair járatán, életük végéig fizethetnek
Olvass tovább...
Tragédia történt a levegőben - az utasok pánikba estek, a személyzet imádkozni kezdett, miközben a pilóták az életükért küzdöttek.
Az Atlanti ócean felett, több mint ezer kilométerre a szárazföldtől, 293 utas és 13 fős személyzet élt át pokoli perceket, amikor az Air Transat Toronto – Lisszabon járatának hajtóművei egymás után leálltak. A repülőgép ekkor már 10 kilométer magasan repült, és percek választották el attól, hogy üzemanyag nélkül az óceánba zuhanjon.
2001-ben a Toronto felől induló járat kezdetben teljesen rendben haladt, mígnem hajnalban a műszerek szokatlan adatokat mutattak. A hajtómű olaj hőmérséklete gyanúsan alacsony, a nyomás viszont túl magas volt. A pilóták a karbantartó központtal egyeztetve téves riasztásra gyanakodtak, és folytatták az útjukat. Valójában azonban az egyik kerozin cső megrepedt, és percenként négy liter üzemanyag szökött el a levegőbe.
Amikor az első üzemanyag-figyelmeztetés megjelent, a személyzet sajnos nem követte a hivatalos eljárást: nem ellenőrizték a szinteket, hanem „fejből” cselekedtek.
A kereszttáplálás megnyitásával a működő hajtómű oldaláról is a szivárgó tartályba vezették az üzemanyagot, így mindkét szárny kiürült.
Olvass tovább...
Reggel 6 óra után mindkét hajtómű leállt. Az Airbus A330-as így teljesen áram és hajtóerő nélkül maradt. A pilóta ekkor egyetlen dolgot tehetett: siklásban próbálta elérni a legközelebbi repülőteret, a portugál Lajes légibázist.
A vészhelyzeti generátor automatikusan kinyílt, és minimális áramot biztosított a vezérléshez. A gép 120 kilométert tett meg siklásban az Atlanti óceán fölött, miközben a fedélzeten pánik tört ki. Többen imádkozni kezdtek, mások zokogtak, a személyzet pedig próbálta tartani a rendet.
A kapitány merész döntést hozott: a magasság csökkentése érdekében S alakú manőverekkel közelített, majd fékszárnyak nélkül, 370 km/órás sebességgel ért földet – 300 méterrel a pálya kezdete előtt. A futómű kerekek kidurrantak, a gép fém felniken csúszva állt meg, de mindenki túlélte.
A baleset utólagos elemzése szerint a hibát egy korábbi karbantartás során elkövetett szerelési hiba okozta.
Olvass tovább...
Egy nem megfelelő alkatrészt építettek be, ami miatt a vezetékek összedörzsölődtek. Az eset után a légitársaságot 250 000 kanadai dollárra büntették, és átírták az Airbus A330 ellenőrző listát is, hogy hasonló hiba ne ismétlődhessen meg.
A hőmérséklet, az olajnyomás és az üzemanyagszint-ellenőrzés azóta kötelező elem minden hasonló járat előírásában. A repülőgép kapitányát és első tisztjét felmentették: a szakértők szerint az ő lélekjelenlétük mentette meg a 306 ember életét.
Az Air Transat gépe, amely 120 kilométert siklott a tenger fölött, végül a repülés történetének egyik legnagyobb hőstörténetévé vált. A üzemanyag-szivárgás, amely kis híján katasztrófát okozott, örökre megváltoztatta a nemzetközi repülésbiztonsági eljárásokat.
A gépet később megjavították, és 2020-ig szolgált. A pilóták története pedig azóta is része a repülés oktatásnak.
Olvass tovább...
Forrás: Facebook