promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Valami szörnyű dolog történt a levegőben, az utasok pánikba estek, a személyzet imádkozni kezdett

Valami szörnyű dolog történt a levegőben, az utasok pánikba estek, a személyzet imádkozni kezdett

Borítókép:  Profimedia / Illusztráció
Színes
Kategória fejléc

Tragédia történt a levegőben - az utasok pánikba estek, a személyzet imádkozni kezdett, miközben a pilóták az életükért küzdöttek.

Az Atlanti ócean felett, több mint ezer kilométerre a szárazföldtől, 293 utas és 13 fős személyzet élt át pokoli perceket, amikor az Air Transat Toronto – Lisszabon járatának hajtóművei egymás után leálltak. A repülőgép ekkor már 10 kilométer magasan repült, és percek választották el attól, hogy üzemanyag nélkül az óceánba zuhanjon.

A hiba, amit senki sem vett észre időben – és ami majdnem az Atlanti-óceán mélyére juttatta a repülőgépet

2001-ben a Toronto felől induló járat kezdetben teljesen rendben haladt, mígnem hajnalban a műszerek szokatlan adatokat mutattak. A hajtómű olaj hőmérséklete gyanúsan alacsony, a nyomás viszont túl magas volt. A pilóták a karbantartó központtal egyeztetve téves riasztásra gyanakodtak, és folytatták az útjukat. Valójában azonban az egyik kerozin cső megrepedt, és percenként négy liter üzemanyag szökött el a levegőbe.

Amikor az első üzemanyag-figyelmeztetés megjelent, a személyzet sajnos nem követte a hivatalos eljárást: nem ellenőrizték a szinteket, hanem „fejből” cselekedtek.

A kereszttáplálás megnyitásával a működő hajtómű oldaláról is a szivárgó tartályba vezették az üzemanyagot, így mindkét szárny kiürült.

120 kilométeres siklás a semmi fölött – a repülés, amely hajszálon múlt az Atlanti-óceán felett

Reggel 6 óra után mindkét hajtómű leállt. Az Airbus A330-as így teljesen áram és hajtóerő nélkül maradt. A pilóta ekkor egyetlen dolgot tehetett: siklásban próbálta elérni a legközelebbi repülőteret, a portugál Lajes légibázist.

A vészhelyzeti generátor automatikusan kinyílt, és minimális áramot biztosított a vezérléshez. A gép 120 kilométert tett meg siklásban az Atlanti óceán fölött, miközben a fedélzeten pánik tört ki. Többen imádkozni kezdtek, mások zokogtak, a személyzet pedig próbálta tartani a rendet.

A kapitány merész döntést hozott: a magasság csökkentése érdekében S alakú manőverekkel közelített, majd fékszárnyak nélkül, 370 km/órás sebességgel ért földet – 300 méterrel a pálya kezdete előtt. A futómű kerekek kidurrantak, a gép fém felniken csúszva állt meg, de mindenki túlélte.

A vizsgálat és a tanulságok – hogyan előzött meg egy hajszálon múló tragédia új biztonsági szabályokat

A baleset utólagos elemzése szerint a hibát egy korábbi karbantartás során elkövetett szerelési hiba okozta.

Egy nem megfelelő alkatrészt építettek be, ami miatt a vezetékek összedörzsölődtek. Az eset után a légitársaságot 250 000 kanadai dollárra büntették, és átírták az Airbus A330 ellenőrző listát is, hogy hasonló hiba ne ismétlődhessen meg.

A hőmérséklet, az olajnyomás és az üzemanyagszint-ellenőrzés azóta kötelező elem minden hasonló járat előírásában. A repülőgép kapitányát és első tisztjét felmentették: a szakértők szerint az ő lélekjelenlétük mentette meg a 306 ember életét.

Amikor a pilóták lélekjelenléte 306 ember életét mentette meg

Az Air Transat gépe, amely 120 kilométert siklott a tenger fölött, végül a repülés történetének egyik legnagyobb hőstörténetévé vált. A üzemanyag-szivárgás, amely kis híján katasztrófát okozott, örökre megváltoztatta a nemzetközi repülésbiztonsági eljárásokat.

A gépet később megjavították, és 2020-ig szolgált. A pilóták története pedig azóta is része a repülés oktatásnak.

Forrás: Facebook