
Intim hálószobatitok derült ki Mészáros Lőrincről, Várkonyi Andrea mindent bevallott a könyvében
Olvass tovább...
Ez volt a szocialista pártvezető egyik titka, az átlagembernek fogalma sem volt róla.
A titokzatos archívum legendája
Kádár János minden kétséget kizáróan a 20. század egyik legmeghatározóbb hazai politikusa - a "Kádár-korszak" meglehetősen beszédes elnevezés, az '56-os forradalom utáni konszolidációtól az rendszerváltásig tartó időszakot erősen meghatározta a személye. Bár a nyilvánosságban a puritán, szerény vezető képe alakult ki róla, azért természetesen sok olyan dologhoz fért hozzá, amik a lakosság számára nem álltak rendelkezésre.
Amikor előkerült az egykori főtitkár feltételezett filmgyűjteménye, a sajtó rögtön „titkos moziteremről” és ezernyi tekercs rejtélyéről írt, amiből annyi mindenképpen igaz, hogy a kőbányai raktárban talált kópiák a pártvezetők zártkörű vetítéseihez tartoztak.
Kádár Jánosnak ugyanis rendszeres pénteki programja volt: a Politikai Bizottság tagjaival és néhány bizalmasával együtt új filmeket néztek. Bár a legendák gyakran túlzásokkal élnek, a fennmaradt dokumentumok alapján jól rekonstruálható, milyen típusú filmek álltak közel Kádár ízléséhez.
Olvass tovább...
A szocialista vezető ízlését meglepő módon nem ideológiai szempontok határozták meg, hanem sokkal inkább személyes preferenciák. Kádár kifejezetten kerülte a brutális erőszakot és az explicit erotikát - így a választék erősen szűkült, hiszen a nyugati filmek jelentős része e két elemből építkezett.
Azért a preferencia nem jelentett teljes elzárkózást: olyan klasszikusok, mint A Keresztapa vagy a Kilenc és fél hét bekerültek a programba, ám a főtitkár kedvencei inkább vígjátékok, természetfilmek és kalandfilmek voltak. A „puritán” vetítések hangulatát az is jelezte, hogy nem párosultak fényűző lakomákkal: a felső vezetés szendvicsekkel és ásványvízzel mozizott.
Olvass tovább...
A fennmaradt jegyzékek azt mutatják, hogy a pénteki mozik főként amerikai és nyugat-európai filmekből álltak, a szocialista blokkból származó alkotások ritkábban kerültek vászonra.
A program eklektikus volt: egymás mellett szerepelt az Annie Hall, az Afrika királynője, az Andrej Rubljov (ez az egyetlen megemlített szovjet film) vagy éppen A hét mesterlövész, amely Kádár egyik kedvence lett. Az archívum nem politikai célokat szolgált, sokkal inkább a kikapcsolódást és azt, hogy a pártvezetők követhessék a világ filmes kínálatát.
A legenda tehát nem annyira „titkos filmgyűjteményről”, mint inkább egy különös szocialista elitmoziról szól, ahol a főtitkár személyes ízlése diktálta a programot.
Ebben a műsorban annak próbáltak utánajárni, hogy vajon mennyire volt puritán Kádár János:
forrás: 168.hu