Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Nagykarácsony-kritika: új karácsonyi klasszikus született!

Nagykarácsony-kritika: új karácsonyi klasszikus született!

Zene, Film & Kultúra

Nagykarácsony-kritika: új karácsonyi klasszikus született!

Zene, Film & Kultúra

Helmeczi Benjamin 19:38

Az első magyar karácsonyi film az elmúlt évek egyik legjobb hazai közönségfilmje, amit simán beraknánk a karácsonyfa alá. Spoilermentes kritikánk a Nagykarácsony című romantikus-vígjátékról.

2021 a műfaji próbálkozások éve a hazai filmgyártásban. Nemrég mutatták be az első nagyköltségvetésű magyar horrorfilmet, a Post Mortemet, ami egy kétórás Scooby-Doo szintjén megragadt technikai erődemonstráció volt, most pedig itt van a #Sohavégetnemérős rendezőjének új produkciója, ami ráadásul az első magyar karácsonyi film.

Az általam csak méregdrága Wellhello videoklipként emlegetett #Sohavégetnemérős sosem tartozott a kedvenc hazai alkotásaim közé, mi több, egyike azoknak a magyar mozgóképes produktumoknak, amelyeknek véleményem szerint soha nem szabadott volna elkészülniük. Éppen ezért nem volt igazán kecsegtető, hogy ugyanaz a Tiszeker Dániel fogja tető alá hozni a Nagykarácsonyt, akinek Fluor Tomiék a mozifilmes reklámot köszönhetik.

Most, hogy végre láthattam az első karácsonyi filmünket, megszelídült szívvel azt mondhatom, hogy minden meg van bocsátva a rendezőnek!

A film főszereplője Arnold, a többszörösen kitüntetett tűzoltó, akinek egy balul elsülő romantikus lánykérés következtében összeomlik az élete. Korábbi érdemeire való tekintettel kihelyezik egy karácsonyi vásárba ügyeletes tűzoltónak, ahol egy iskolai előadás előkészületeibe csöppen. Arnold utálja ezt a helyzetet: a karácsonyi felhajtást álszentnek, a műsort pedig idegesítőnek tartja. De a kezdeti csaták után megbékél a vásár furcsa árusaival és a gyerekelőadás szétszórt rendezőjével, Eszterrel. Az érzelmileg felfokozott karácsonyi készülődés lassan rádöbbenti, nem csupán a tériszonyát kell legyőznie, hogy új életet kezdhessen.

A Nagykarácsony egy olyan romantikus-vígjáték, ami története szempontjából semmivel sem tűnik ki a tucatfilmek közül. Az összetört szívű, megcsalt, szerelmes főszereplő históriáját – akit aztán egy karácsonyi csodának is betudható véletlen hozza össze a nagy Ő-vel –, már rengeteg hasonló alkotásban láthattuk, elég, ha csak a Holiday-t említjük. Hazai színekben, hazai helyszíneken, és hazai karácsonyi hangulatban tálalva viszont még nem. És pontosan ez a kulcsa annak, hogy igazán élvezni tudjuk a Nagykarácsonyt! Ha el tudunk vonatkoztatni attól, hogy az írók a lehető legegyszerűbb történetvázra építették fel a sztorit, amit aztán az összes létező műfaji klisével felruháztak, és egyszerűen csak hagyjuk, hogy magával ragadjon a hangulata, és elszórakoztasson minket nagyjából 110 percig, akkor nem fogunk csalódni Tiszeker Dániel filmjében.

Külön erénye a filmnek, hogy végre nem ugyanazokkal a nagy névvel, de kevésbé kiemelkedő tehetséggel megáldott színészekkel akarta eladni magát, hanem teret adott olyan mozifilmes világban még nem annyira ismert, de színházi terepen már számtalanszor bizonyított, fiatal művészeknek, mint Ötvös András és Zsigmond Emőke, akiknek ugyan nem a Nagykarácsony az első filmes szerepük, de mindenképpen óriási mérföldkő és potenciális ugródeszka a karrierjükben.

Mellettük persze csupa jól ismert arcot láthatunk, mint például Rujder Vivient, Szerednyey Bélát, Csuja Imrét, Pokorny Liát, Szabó Kimmel Tamást, Hernádi Juditot, és Scherer Pétert. Utóbbinak a karaktere valószínűleg semmit sem tudna hozzáadni a film értékéhez, ha nem az ország egyik legjobb komikusa alakítaná. Scherer Péter frenetikusan csempészte bele saját stílusát a pénzéhes egyéni vállalkozó szerepébe, aki a karácsonyi időszakban is csak azt nézi, miből tudna anyagi hasznot húzni. A korral nemesedő Pokorny Liát mindig jó látni a vásznon, Hernádi Judit és Csuja Imre a tőlük megszokott rutinossággal hozzák a figuráikat, míg Szabó Kimmel Tamás saját magát alakítja.

A film humorvilága könnyen befogadható, mi több, a helyzet-, és jellemkomikumok egyaránt jól működnek. Éppen ezért nem a poénok, inkább a szánk széle bánthatja a fülünket, miközben őszintén mosolygunk, vagy éppen harsányan nevetünk a film egy-egy jelenetén.

Mint karácsonyi film, magabiztosan megugrotta az elvárt szintet a Nagykarácsony. Egy igazán könnyed, szórakoztató, romantikus és egyben vicces alkotás, ami bármelyik korosztály számára egy élményekkel teli, mozgóképes kikapcsolódást nyújthat, és ami garantáltan karácsonyi hangulatot varázsol a néző szívébe. Amellett, hogy az elmúlt évek egyik legjobb hazai közönségfilmje, egyben egy új karácsonyi klasszikus is született vele, ami igazán megérdemli, hogy ott szerepeljen az összes ünnepi kedvenc között.

Tiszeker Dánielnek sikerült egy hiánypótló alkotást csinálnia a Nagykarácsonnyal, ami egy életre megtanítja nekünk, hogy a tűzoltók nem daruval, hanem magasból mentővel dolgoznak.

A Nagykarácsony az InterCom forgalmazásában, november 25-től megtekinthető a mozikban.

Borítókép: InterCom