Aláírást gyűjtenek, hogy vegyék meg és egyék meg a Mona Lisát
Olvass tovább...
A festmény azután vált világhírűvé, hogy 110 éve egy eszement olasz meglovasította.
A világtörténelem egyik legpimaszabb képrablása 1911 augusztusában történt. Egy Vincenzo Peruggia nevű olasz hazafi egyszerűen besétált a Louvre-ba, leemelte a falról Leonardo da Vinci remekművét, a Mona Lisát, majd zavartalanul távozott a festménnyel.
Hozzá kell tennünk, hogy a Giocondának is nevezett kép akkoriban még nem volt olyan ismert, mint manapság, sőt a körülötte lévő felhajtást éppen a 110 évvel ezelőtti eseményeknek köszönheti. Elképesztő, de a műalkotás két évig nem került elő.
Olvass tovább...
A legenda szerint ez idő alatt a hűlt helyét többen nézték meg a párizsi Louvre-ban, mint korábban magát a festményt. A tolvajnak egyébként nem volt nehéz dolga, csak éjszakára elrejtőzött a múzeum egyik szekrényében, majd reggel a képpel távozott.
Jellemző, hogy a lopást nem is a múzeum munkatársai fedezték fel, hanem egy látogató. A francia Louis Béroud – korabeli szokás szerint – híres képeket másolgatott a Louvre-ban, és aznapra a Mona Lisát szemelte ki. Döbbenten észlelte az eltűnését, és vicces, hogy
a hiányra addig senki sem figyelt fel.
Vincenzo Peruggia jól ismerte a múzeumot, hiszen üvegesként dolgozott, és a Mona Lisa védőüvegének elkészítésében is segédkezett. Tettét hazafias célok vezérelték, egyszerűen nem akarta, hogy az egyik leghíresebb itáliai műalkotás francia kézben legyen.
Olvass tovább...
Amikor a kijárat felé igyekezett (hóna alatt a képpel), a Louvre egyik bádogosa még segített is neki kinyitni az ajtót. A bűneset kapcsán Pablo Picassót is meggyanúsították és kihallgatták, a költő Guillaume Apollinaire pedig pár napot börtönben is töltött miatta. Egyiküknek sem volt köze a lopáshoz.
A tettes 1913 végén egy firenzei műkereskedőnek küldött levelében számolt be az esetről. Hihetetlen, de Vincenzo Peruggia két évig az ágya alatt őrizte a híres képet – csoda, hogy nem károsodott a nem túl szakszerű tárolástól.
Olvass tovább...
A megkeresett műkereskedő természetesen előbb hamisítványnak gondolta a festményt, nem véletlenül, hiszen ügyeskedők az addig eltelt két évben megszállott (és gyanútlan) műgyűjtők számára több másolatát is értékesítették a Mona Lisának, persze mindet az eredetinek hazudva.
Vincenzo Peruggia végül nem tudta visszajuttatni Olaszországnak a képet, ugyanakkor ő maga is megúszta viszonylag enyhe büntetéssel, 7 hónap börtönnel. Szabadulása után ujjongó tömeg fogadta az utcán.