promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Spirál: Fűrész hagyatéka-kritika: ülj le Chris Rock, egyes!
Borítókép:  Profimedia
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc
Megosztás
Másolás

Chris Rock új életet akart lehelni a haldokló Fűrész franchise-ba, de csak egy dedós játékot tudott felmutatni, ami újabb szöget vert a széria koporsójába. A Spirál: Fűrész hagyatéka egyszerűbb, mint egy baba Kirakós, és ostobább, mint a filmben szereplő rendőrök egybevéve.

James Wan és egykori iskolatársa, Leigh Whannell 2003-ban készítették el a Fűrész 0.5 című tízperces rövidfilmet, mellyel a fiatal alkotók célja az volt, hogy valamelyik nagy stúdió figyelmét felkeltsék vele. Végül a Lionsgate rá is harapott a projektre, és 2004-ben be is mutatták a legelső Fűrészt, ami elindította Wan és Whannell azóta is felfelé ívelő karrierjét. Az eredeti produkció nem is elsősorban az ötletes csapdáival, hanem a történetével, és főleg a lezárásban látható, azóta is a filmművészet egyik legkiemelkedőbb fordulatának számító óriási csavarjával lopta be magát az emberek szívébe.

Ugyan a folytatások közül a második és a harmadik etap még alulról megkarcolta azt a szintet, amit a legelső Fűrész nyújtott, érezhető volt, hogy miután James Wan és Leigh Whannell elengedték a szériát, a franchise egy hatalmas mélyrepülésbe kezdett a 4. résznél, és a megfelelő pilóták nélkül azóta sem tudták egyenesbe hozni a gépet.

2010-ben aztán a stúdió úgy döntött, végleg lezárja a Fűrész-filmeket, ekkor mutatták be az Utolsó fejezet alcímet viselő 7. részt. Később aztán úgy határoztak, mégsem engedik el az aranytojást tojó tyúkot, ezért 2017-ben elkészült a Fűrész: Újra játékban, ami csak még lejjebb ásta a széria színvonalát és népszerűségét. Ezek után jött a képbe a humoros oldaláról és vígjátékairól híres Chris Rock, aki egy eredeti ötletet tárt a Lionsgate fejesei elé, amivel azt a célt tűzte ki, hogy új életet lehel a haldokló szériába.

A stúdió hamar zöld utat is adott Rock víziójának, és így készült el a Spirál: Fűrész hagyatéka, ami egy teljesen más Fűrész-film, mint az eddigiek, és pontosan ezért okozhat hatalmas csalódást a rajongóknak. De a probléma nem csak ebben rejlik. Lássuk, mivel is van dolgunk!

Kezdődik egy új játék… A rámenős detektív, Zeke Banks (Chris Rock), és újonc partnere (Max Minghella) egy szadista sorozatgyilkos után nyomoznak, aki városszerte halálra kínozza áldozatait. Az eset ijesztően emlékeztet a kegyetlen játékairól elhíresült Fűrész vérontásaira. Minden jel arra mutat, hogy egy hasonlóan beteg elme a hírhedt játékmester helyébe lépett. Amikor a nyomozó egyre közelebb kerül a tettes kilétéhez, váratlanul csapdába kerül, és apjával (Samuel L. Jackson) együtt a gyilkos morbid játékának középpontjában találja magát.

Ugyan ez így leírva egy izgalmas és a Fűrész-filmektől elvárt minőséget ígér, a végeredményt látva mégis azt kell mondanom, hogy John Kramer, azaz Jigsaw joggal forog a sírjában. A történet szerint ugyanis egy olyasvalaki másolja most az öreg Kirakóst, aki bosszút akar állni a korrupt rendőrökön, akik például szó nélkül lelőnek egy szemtanút, vagy folyamatosan visszaélnek a ”hatalmukkal”. Tulajdonképpen ha nem 2020 májusa előtt – George Floyd halála előtt – született volna meg ennek a filmnek az alapötlete, és nem forgott már le addigra, nyugodtan mondhattuk volna, hogy Chris Rock a Black Lives Matter-mozgalom népszerűsítésére használta a franchise-t. A Spirál ugyanis nagyon sokat foglalkozik a faji kérdésekkel, és a ”niggerezéssel”, viszont ezeket is csak fel-fel dobja, de végül nem csapja le őket.

Persze egy Fűrésztől nem is azt várná az ember, hogy a színesbőrűek nehéz sorsáról és a társadalomból való kirekesztettségéről oktassa ki a nézőt, hanem a fondorlatos, csavaros történetet. Sajnos ilyen téren is csalódást okoz a Spirál, aminek forgatókönyvét nem kizárt, hogy olyan ember írta, aki életében nem látott még Fűrészt, és éppen ezért elképzelése se volt róla, hogy miért szeretjük ezeket a filmeket. A történet rendkívül buta és egyszerű, a karakterek kétdimenziós, élettelen kartonfigurák, akik előszeretettel ordibálnak egymással, és rendszeresen vágják egymáshoz, hogy

- Kapd be!

- Nem! Te kapd be!,

a Kirakós módszerrel gyilkolászó ”titokzatos” férfi pedig pont addig a pontig marad titokzatos és kérdéses, amíg kb. az 5. percben meg nem jelenik a képen.

A szövevényes, rafinált történetvezetést leváltotta az abszolút kiszámítható és élvezhetetlen cselekmény, amiben Chris Rock görcsösen akarja ellopni a showt azzal, hogy összehúzott szemekkel, komor, mogorva tekintettel mered a semmibe, ezzel elérve, hogy valahogy elhitesse a nézővel, hogy ő ilyet is el tud játszani. De minden hiába, Rock teljesen eltörpül Samuel L. Jackson mellett, akinek szerepeltetése teljesen indokolatlan és felesleges, de nyugtathatjuk magunkat azzal a tudattal, hogy ha már mindenáron bele kellett tuszakolni a filmbe, mint húzónév, legalább megengedték neki, hogy a tőle megszokott módon káromkodjon. Ezzel gyakorlatilag ő lett a film egyetlen szerethető szereplője, de nem a karaktere miatt, ami durván 10 percet kapott a másfél órás alkotásban, hanem azért, mert ő Samuel L. Jackson, akit lehetetlen nem imádni.

És hogy válaszoljak a sokakat foglalkoztató kérdésre, miszerint Tobin Bell, vagyis Jigsaw megformálója, aki eddig minden Fűrész-filmben megjelent, itt is felbukkan-e...nem, de erre számítani lehetett.

A Spirál ugyanis annyira meg akarta újítani a szériát, hogy gyakorlatilag mindent kigyomláltak belőle, amiért megszerettük. Igaz, az ötletes csapdák és kínzások megmaradtak, de ezek is teljesen elenyészők, és csak kötelező töltelékelemekként vannak jelen a történetben.

Az látszik, hogy Chris Rock-nak volt egy használható ötlete, de annak filmre vitele már botrányosan amatőr és ostoba módon történt. A néző ilyenkor már csak abban tud reménykedni, hogy legalább a film lezárásában látunk egy Fűrésztől elvárt csavart, amitől eldobjuk az agyunkat. Hát nem! Mi több, csak még nagyobb csalódást okoz, mert olyan mértékű a kidolgozatlansága, a logikátlansága, és a kapkodása, hogy az már nagyobb fájdalmat okoz, mintha kiszakítanánk a saját nyelvünket, vagy üvegdarabok cafatolnák szét a hátunkat.

Bár az ember azt gondolná, hogy a Fűrész: Újra játékban után már nem jöhet rosszabb a franchise életében, a Spirál erősen rácáfolt erre. Chris Rock jobban teszi, ha a vígjátékoknál marad, a Lionsgate pedig jó lenne, ha végérvényesen leállna a Fűrész-filmekkel, mert minden egyes megújítással és feltámasztással csak újabb szögeket vernek bele a széria koporsójába.

Úgy is mondhatnám, hogy a Lionsgate-nek volt egy utolsó esélye, hogy helyesen döntsön a Fűrész sorsáról. Élet vagy halál? A stúdió döntött: minden idők egyik legsikeresebb horrorfranchise-a halott. A játéknak vége.

A Spirál: Fűrész hagyatéka már megtekinthető a hazai mozikban.

Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás