Tíz éve hallottak egy furcsa zajt a Mariana-árok mélyéről, most megfejtették a kutatók a rejtélyt

Borítókép:  Profimedia

Úgy tűnik, pont kerül az ügy végére.

A mesterséges intelligencia segített megfejteni a Mariana-árok titokzatos hangját

A mesterséges intelligencia újabb különleges eredményt ért el a tengeri biológia területén. Egy olyan eszközt, amelyet „Shazam a bálnáknak” néven emlegetnek, nemrégiben egy különös, hosszú ideje rejtélyes hang nyomára vezette a kutatókat a Mariana-árok mélyén. Ez a furcsa hang már 2014 óta visszhangzott a Csendes-óceán ezen szakaszán, és hosszú időn keresztül összezavarta a szakértőket. Mostanra azonban kiderült, hogy a forrása egy Bryde-bálna

[[cikk1]].

Mi volt a titokzatos hang?

2014-ben észlelték először a „Biotwang” névre keresztelt zajt, amely elsőre inkább hasonlított egy hajó zajára, mint egy tengeri élőlény hangjára. Bár a tudósok már akkor sejtették, hogy egy bálnafaj állhat a háttérben, nem tudták pontosan, melyik fajról lehet szó.

„A feltételezések szerint egy sziláscetről van szó,” nyilatkozták a tanulmány szerzői, „de vizuális bizonyítékok nélkül nem lehetett egyértelműen megállapítani a fajt.” Az első kihívás az volt, hogy egyértelműen azonosítsák a hang forrását.

Hogyan segített az AI azonosítani a Bryde-bálnákat?

A kutatók rögzítették a Mariana-szigetvilágból származó hangokat, majd együttműködtek a Google mesterséges intelligencia szakértőivel, akik egy speciális eszközt fejlesztettek ki a bálnák hangjainak azonosítására. Az eszköz egyesítette a vizuális és akusztikai adatokat, és végül sikerült a „Biotwang”-et a Bryde-bálnákhoz, pontosabban a Balaenoptera brydei-hez kapcsolni.

Ez az eredmény különösen izgalmas volt, mivel a Bryde-bálnák populációs szerkezetéről és vándorlásairól eddig keveset tudtak a tudósok. A mesterséges intelligencia segítségével a kutatók visszamenőlegesen vizsgálták meg a központi és nyugati Csendes-óceán korábbi hangfelvételeit, és azt találták, hogy a „Biotwang” szezonális jelleggel visszatérő hang. A Mariana-szigetek környékén, valamint Kelet felé, a Wake-szigetnél is rögzítették ezt a hangot.

A Bryde-bálnák vándorlási szokásai

A kutatás kimutatta, hogy a Bryde-bálnák szezonálisan vándorolnak az alacsony és közepes szélességi fokok között. A bálnák mozgása különösen február és április, illetve augusztus és november között volt megfigyelhető, amikor áthaladtak a felvételi helyek közelében.

„A 'Biotwang'-ok szezonális előfordulása összhangban van a Bryde-bálnák vándorlásával az alacsony és közepes szélességi fokok között,” mondták a kutatók. A legnagyobb aktivitást augusztus és november között regisztrálták, amikor a bálnák a felvételi helyek közelében mozogtak.

Jelentős tudományos felfedezés

Ez a kutatás új fényt vetett a Bryde-bálnák nyugati északi Csendes-óceáni populációjára, különösen azok széleskörű elterjedésére, amely szezonálisan és évenkénti változásokkal jellemezhető. A kutatók szerint ezek az eltérések valószínűleg az óceánográfiai viszonyok változásaihoz kapcsolódnak.

A felfedezés jelentősége abban rejlik, hogy eddig keveset tudtunk a Bryde-bálnákról, különösen a Mariana-árok környékén. Az AI alkalmazásával végzett kutatás nemcsak a bálnák hangjának azonosításában volt úttörő, hanem abban is, hogy hozzájárulhat a fajok mozgásának és populációs dinamikájának jobb megértéséhez.

Mik élnek a Mariana-árok mélyén? Az alábbi videóból kiderül:

Következtetések és jövőbeni kutatások

A tanulmány fontos lépést jelent a tengeri élőlények megértésében, különösen olyan fajok esetében, amelyekről keveset tudunk. A mesterséges intelligencia technológiák használata lehetővé tette a kutatóknak, hogy sokkal pontosabb képet kapjanak ezekről a nehezen megfigyelhető állatokról, és segítik a jövőbeni kutatások irányvonalát.

A felfedezésről szóló tanulmány a Frontiers in Marine Science című tudományos folyóiratban jelent meg, és nagy érdeklődést váltott ki mind a tengeri biológusok, mind a mesterséges intelligencia kutatók körében.

forrás: iFLScience