A Csendes-óceán fenekén gigantikus hegységrendszer fekszik: háromszor magasabb mint bármi amit ember épített
Borítókép:  Profimedia/illusztráció

Az egész víz alatti világot fel akarják térképezni, 360 millió négyzetkilométert fésülnek át.

Négy víz alatti hegyet fedeztek fel a Csendes-óceánban, amelyek közül az egyik 2681 méter magasra nyúlik - ez több mint háromszorosa a világ legmagasabb felhőkarcolójának, a Burj Khalifának.

A tengerfenék-hegyek gyűjteményét a múlt hónapban azonosította a Schmidt Ocean Institute kutatóhajója, a Falkor, miközben a Costa Rica-i Golfito és a chilei Valparaiso közötti útját tette meg.

A négy tengerfenékhegy mérete körülbelül 1591 métertől 2681 méterig terjed.

Ez a felfedezés ugyanazon legénység tavalyi felfedezésére épül. A Falkor kutatóhajó 2023 novemberében Guatemala előtti nemzetközi vizeken egy olyan víz alatti hegyre bukkant, amely 1600 méteres magasságával kétszer olyan magas volt, mint a Burj Khalifa.

A tengerfenékhegyeket a tengeren belüli gravitációs anomáliák mérésével határozták meg. A tengerfenéken található struktúrák csak nagyon kis mértékben befolyásolják a tenger felszínét: egy hatalmas víz alatti árok kisebb mélyedést okoz a tenger felszínén, míg egy jelentős méretű hegység a vízfelszínt kidomborítja.

"Elég szerencsések voltunk ahhoz, hogy a műholdas altimetriás adatokban szereplő ilyen gravitációs anomáliákat felhasználva megtervezhettünk egy opportunista térképezési útvonalat"

- mondta John Fulmer, a Schmidt Ocean Institute tengeri technikusa és hidrográfiai szakértője az IFLScience-nek küldött nyilatkozatában.

"A gravitációs anomáliák vizsgálata egy divatos kifejezés arra, hogy dudorokat kerestünk a térképen, és amikor ezt megtettük, megtaláltuk ezeket a nagyon nagy tengerfenékhegyeket, miközben az év eleji első chilei tudományos expedíciónk ütemtervét is betartottuk"

- mondta Fulmer.

A tenger alatti hegyek meredek oldalú víz alatti hegyek, amelyek jellemzően kialudt vulkánok maradványai. Ezek a lenyűgöző formák gyakran a biológiai sokféleség kaptáraivá válnak, mivel szilárd felszínt biztosítanak az élővilág számára, amely táplálékkal és tápanyagokkal látja el őket.

"A tengerfenékhegyek felkutatása szinte mindig a biológiai sokféleség még nem vizsgált forró pontjaihoz vezet bennünket"

- magyarázza Dr. Jyotika Virmani, a Schmidt Ocean Institute ügyvezető igazgatója.

"Minden alkalommal, amikor megtaláljuk ezeket a nyüzsgő tengerfenéki közösségeket, hihetetlen új felfedezéseket teszünk, és továbbfejlesztjük a földi életről szerzett ismereteinket"

- tette hozzá Virmani.

A tengerhegyek hatalmas méretűek lehetnek. Technikailag a Föld legmagasabb hegye egy részben víz alá merült tengerparti hegy: A hawaii Mauna Kea, egy szunnyadó vulkán, amely több mint 10 210 méter magas - összehasonlításképpen, a Mount Everest "mindössze" 8849 méter magas.

Az új tengerfenék felfedezése csak egy kis része annak a sokkal nagyobb projektnek, amelynek célja az egész világ tengerfenékének feltérképezése. A Schmidt Ocean Institute 2013 óta a tengerfenék több mint 1,44 millió négyzetkilométernyi területét térképezte fel, így a tengerfenék közel 25 százalékát 100 méteres vagy annál nagyobb felbontású térképen tudja ábrázolni.

Remélik, hogy az évtized végére sikerül feltérképezniük a teljes tengerfenék 360 millió négyzetkilométerét.

"A Schmidt Ocean Institute e hihetetlen felfedezései aláhúzzák a tengerfenék teljes térképének fontosságát a Föld utolsó határának megértése érdekében"

- folytatta Jamie McMichael-Phillips, a Seabed 2030 projekt igazgatója.

"Mivel az óceán 75 százalékát még fel kell térképezni, még sok mindent fel kell fedezni. Az óceánok feltérképezése kulcsfontosságú a bolygó megértéséhez, és ezáltal ahhoz, hogy biztosítani tudjuk a bolygó védelmét és fenntartható kezelését"