Több mint száz új fajt fedezett fel a tengeri kutatócsapat Dél-Amerika partjainál, lenyűgöző videót készítettek az expedícióról
Borítókép:  Profimedia/illusztráció

Szombaton indul az újabb kör, a kutatók bizakodóak.

Óceáni kutatók egy csoportja több mint 100 új fajt fedezett fel egy Chile partjainál található víz alatti hegységben. Az eddig soha nem látott élőlények között korallok, üvegszivacsok, tengeri sünök, kétéltűek, homárok, valamint a tudomány által már ismert (de nem kevésbé furcsa) különös halak és tintahalak garmadája található.

A felfedezések egy nemzetközi tudóscsoporttól származnak, amely nemrégiben a Nazca- és Salas y Gómez-hát mentén található tenger alatti hegyeket vizsgálták, egy 2900 kilométer hosszú víz alatti hegyláncot, amely Chile partjaitól egészen Rapa Nuig, azaz a Húsvét-szigetig húzódik.

Dr. Javier Sellanes, az Universidad Católica del Norte munkatársa vezetésével a tudósok egy víz alatti robot segítségével 4500 méter mélyre merültek a tengerszint alá, és adatokat gyűjtöttek: a mintegy 200 tenger alatti hegységből 10-et vizsgáltak át ily módon.

A tenger alatti hegyek meredek oldalú víz alatti hegyek, amelyek jellemzően kialudt vulkánok maradványai. Ezek a lenyűgöző jellegzetességek gyakran a biológiai sokféleség kaptáraivá válnak, mivel az élővilág számára szilárd felszínt biztosítanak, amely élelemmel és tápanyaggal látja el őket.

Figyelemre méltó, hogy a kutatók által vizsgált minden egyes tengerfenékről kiderült, hogy teljesen más ökoszisztémának ad otthont: ezek közé tartoznak a virágzó mélytengeri korallzátonyok és szivacskertek, amelyek közül sok már veszélyeztetett lehet.

A kutatócsoport reméli, hogy eredményeik segítenek megmutatni, hogy a Csendes-óceánban és azon túl is sürgősen meg kell védeni a tengeri környezetet.

"Ezzel az expedícióval messze túlszárnyaltuk a hozzá fűzött reményeinket. Az ember mindig arra számít, hogy új fajokat talál ezeken a távoli és kevéssé feltárt területeken, de az a mennyiség, amit találtunk, különösen egyes csoportok, például a szivacsok esetében, észbontó"

- mondta Sellanes tengerbiológus az IFLScience-nek küldött nyilatkozatában.

"Ezek a virágzó és egészséges ökoszisztémák azt jelzik, hogy a Nazca-Desventuradas és a Juan Fernández tengeri parkok hatékonyan védik a kényes tengeri élőhelyeket"

- magyarázta Sellanes.

Annak megerősítésére, hogy mely fajokat nem azonosították még soha, a csapat alaposan elemzi a példányok fiziológiáját és genetikáját, hogy megerősítse, valóban újak-e a tudomány számára.

"A fajok teljes azonosítása évekig is eltarthat, és Dr. Sellanes és csapata hihetetlen mennyiségű mintával rendelkezik erről az elképesztően szép és kevéssé ismert biodiverzitás-forrástérről"

- magyarázta Dr. Jyotika Virmani, a Schmidt Ocean Institute ügyvezető igazgatója.

Most szombaton, február 24-én egy második expedíció indul a Salas y Gómez-hát mentén a Falkor kutatóhajó fedélzetén: a legjobb az egészben, hogy a víz alatti merülésekről élő közvetítést láthatunk a Schmidt Ocean Institute YouTube csatornáján. A szervezet az frissen felfedezett fajokról is tett közzé videót, amit itt megtekinthetnek:

forrás: iFLScience