promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Az ókori görög gőzgép rejtélye a mai napig nem hagyja nyugodni a tudósokat, lenyűgöző a találmány, ami 1500 évvel megelőzte a korát

Az ókori görög gőzgép rejtélye a mai napig nem hagyja nyugodni a tudósokat, lenyűgöző a találmány, ami 1500 évvel megelőzte a korát

Borítókép:  Profimedia/illusztráció
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions

Még elképesztőbb, hogy mire használták a bonyolult szerkezetet.

Ha megkérdeznénk, hogy mikor találták fel először a gőzgépet, valószínűleg a 18. századra tippelnénk, amely az ipari forradalmat indította el - feltalálása egy új kor nyitányát jelezte: hatása akkora volt, hogy bár már technológiailag rég meghaladott, a gőzgépre építve egy egészen sajátos esztétikájú modern szubkultúra, az úgynevezett steampunk is kifejlődött. 

És igaza is lenne - de jóval több mint ezer évvel korábban, nem sokkal Kr. u. 0 után Alexandriai Hero leírt egyfajta gőzgépet, amelyet ismeretlen célra használtak. A szerkezet egy egyszerű gőzturbina, amely akkor forog, ha a víztartályt felmelegítik:

"Ezután az következik, hogy az üst felmelegedve, a gömbbe hulló gőz (atmis) [...] a hajlított hátú (kis csöveken) keresztül a fedőre esik, és forgatja a gömböt, akárcsak a táncoló figurák esetében" 

- írta Alexandriai Hero, azaz Heron (egészen részletes, 19 oldalas, angol nyelvű tanulmány a szerkezetről ITT olvasható). 

Bár egy rendkívül menő eszköz volt, amivel valószínűleg ámulatba ejthetted az agórán az összes ókori görög haverodat, a tényleges hasznosság szempontjából nem éppen tartozott a legnélkülözhetetlenebb dolgok közé a rejtélyes tárgy:

"Heron eszköze eleve rossz konstrukció ahhoz, hogy használható energiát termeljen"

- írta Paul Keyser az A New Look at Heron's 'Steam Engine' című könyvében, amely a gép működését vizsgálta.

"A forgó hüvelycsukló miatt [...] vagy túlzott súrlódással vagy túlzott szivárgással kell rendelkeznie, mindkét esetben csökkentve a készülék hatásfokát. A gömbnek nem lenne elegendő tehetetlensége ahhoz, hogy egyenletes teljesítményt adjon változó terhelés esetén (azaz gyenge lendkerék), és túl gyorsan forogna (több mint 1000 fordulat/perc) ahhoz, hogy egyszerű redukciós hajtóművekkel továbbítani lehessen a teljesítményt".

Keyser a motort - amely távol áll az évszázadokkal később létrehozott valódi gőzgépektől - inkább a rakéta és a reaktív erő első demonstrációjának nevezi.

Mi volt tehát a célja? Bosszantó módon Heron hallgatott erről a kérdésről, spekulációkra bízva azt. Úgy gondolják, hogy a szerkezetet valószínűleg újdonságként használták, hogy szórakoztassák és meghökkentsék az ókori görög polgártársakat - úgy tűnik tehát, a görögök valóban sok tekintetben megelőzték a korukat. Ezen túlmenően az aeolipile-t (a szerkezet neve) arra is használhatták, hogy csodát tegyenek a templomokban.

Forrás: iFLScience