A NASA új sebességi fokozatba kapcsolt: különös anyagokra bukkantak egy aszteroidában és közel vagyunk a Hold visszafoglalásában is
Borítókép:  Profimedia (illusztráció)

Meglepő dolgot találtak a kutatók.

A NASA az elmúlt időszakban jelentős előrelépéseket tett a Hold újrahódítása felé vezető úton. 2023-ban sikeresen landolt a Perseverance marsjáró, amely hamarosan elkezdi a Mars felszínének feltérképezését. Ugyanebben az évben a NASA Artemis-programja keretében elindult a CAPSTONE űrszonda is, amely a Hold körüli pályát teszteli.

A NASA legújabb sikere az OSIRIS-REx űrszonda, amely 2023. szeptember 24-én sikeresen landolt a Földön, és mintegy 120 gramm Bennu aszteroida-mintát hozott magával. A minta tanulmányozása fontos információkat nyújthat a Naprendszer kialakulásáról és fejlődéséről.

A Bennu aszteroida-minta

Az OSIRIS-REx űrszonda 2016-ban indult útnak, és 2020-ban ért a Bennu aszteroidához. A szonda 2021-ben begyűjtött egy mintát az aszteroidáról, majd 2023-ban visszatért a Földre.

A NASA mérnökei négy hónapig dolgoztak azon, hogy kinyissák a kapszulát, amelyben a minta található. A kapszula fedelét 35 rögzítőelem tartotta, ebből 33-at sikerült eltávolítani, a maradék kettőhöz viszont egy speciális szerszámra volt szükség.

A NASA mérnökei végül egy olyan szerszámot fejlesztettek ki, amely segítségével sikerült felnyitni a kapszulát. A szerszám egy olyan fogazott penge volt, amely a rögzítőelemeket el tudta vágni.

A minta tanulmányozása még csak most kezdődik, de az első eredmények már sokat ígérnek. A minta elemzése alapján kiderült, hogy

a Bennu aszteroidán jelen van a víz.

Emellett magnéziumot, nátriumot és foszfátot is tartalmaz a minta, ami jelenleg fejtörést okoz a tudósoknak, ilyen anyagok ugyanis jellemzően nincsenek az aszteroidákon.

A Hold felé vezető út

A NASA Artemis-programja keretében a következő években több űrhajót küld a Holdra. A program első lépéseként 2024-ben egy női és egy férfi űrhajós lesz az első, aki újra a Holdra lép. A NASA tervei szerint a Holdon hosszabb időre is tartózkodó űrhajósok számára egy olyan bázisra van szükség, amely megvédi őket a szélsőséges hőmérséklet-ingadozástól, valamint a kozmikus sugárzástól is.

A Thales Alenia Space francia űrkutatási vállalat egy olyan holdmodult fejleszt, amely megfelel ezeknek a követelményeknek. A Multi-Purpose Habitat (MPH) henger alakú modul lenne, amelyben létfenntartó berendezések, valamint élő- és munkahelyiségek lennének.

- számolt be róla a hvg.hu. A Thales Alenia Space-nek idén meg kell építenie egy koncepcióváltozatot az MPH-ből, amely mind az ASI, mind pedig a NASA szigorú követelményeinek megfelel. A vállalat tervei szerint az MPH-t 2026-ra lehetne beüzemelni a Holdon. Így kell elképzelni:

A NASA az elmúlt időszakban jelentős előrelépéseket tett a Hold újrahódítása felé vezető úton. Az OSIRIS-REx űrszonda sikeres küldetése és a Thales Alenia Space MPH-moduljának fejlesztése is azt mutatja, hogy a NASA komolyan gondolja a Holdon való tartós jelenlétet.

A következő években várhatóan még számos fontos esemény fog történni a Hold újrahódításával kapcsolatban, a NASA tervei szerint 2025-ben egy űrhajót küld a Holdra, amely majd a Lunar Gateway nevű űrállomásra szállítja az űrhajósokat.

Forrás: Index × HVG × 24.hu × Magyar Nemzet