Pusztító viharok érik el a Földet 2024 elején, az egész életünk megváltozhat ha mindez bekövetkezik
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció

Komoly napkitörésekkel indul majd a következő évünk.

Riasztó jelenségekre hívták fel az emberiség figyelmét egy friss tanulmányban. Indiai kutatók számítása szerint ugyanis az aktuálisan zajló, 25. napciklus 2024 elején érhet el eddigi csúcsára, és ezt a földi kommunikációs rendszerek felhasználói is megérezhetik.

A központi csillagunk a Nap jelenleg a megfigyelések kezdete óta – a 25. ilyen ciklusánál jár, ami még 2019 decemberében kezdődött. Egy ilyen ciklus, felfutással, tetőzéssel és lefutási időszakkal egészen pontosan 11 éven át tart, ezért a szakemberek úgy vélik, hogy a mostani tetőzése 2024 elejére várható, azaz már nem kell sokat várnunk rá.

A napciklusokat egyébként a napfoltok és a napkitörések száma és intenzitása határozza meg és minél több a napfolt, annál aktívabb a csillag, és annál több napkitörésre lehet számítani.

A mostani, 25. ciklusról a szakemberek először úgy gondolták, hogy egy gyenge ciklus lesz. Indiai kutatók azonban most összefüggést fedeztek fel a Nap mágneses tere és a napciklus között, ez pedig arra utal, hogy a jövő évben nagyon intenzív tevékenységet várhatunk majd legnagyobb csillagunktól. Az erről szóló értekezés a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című tudományos folyóiratban jelent meg.

Ebből kiderült az is, hogy a kutatók a földi teleszkópok által több évtizeden át rögzített adatai alapján jutottak erre a következtetésre. Amennyiben az indiai szakemberek kalkulációja pontos, akkor alátámaszthatóvá válik az a feltételezés, miszerint a napfoltok valójában a naptevékenységek katalizátorai, nem pedig az eredményük, ami komoly tudományos

Ugyanezt sugallja a Waldmeier-hatás néven ismert elmélet is, ami szerint a napfoltok számának növekedése és csökkenése a napciklus során nem szimmetrikus. Ezek szerint a napciklus tetőzését lassan és folyamatos növekedés mellett éri el az égitest, míg a minimumát gyorsan és hirtelen.

Ha a kutatás tézise beigazolódnak hamarosan sorra érhetik el a napkitörések a földünket és bizony előfordulhat, hogy a kommunikációs rendszereink is megérezhetik ezt. De hogy mi is pontosan a napikitörés és milyen hatásai lehetnek még ezen kívül, az az alábbi videóból részletesebben is kiderül.

Forrás: hvg.hu