20 ezer éves medálból nyertek ki döbbenetes információkat a tudósok, véltelenül tárták fel az ősi múltat
Borítókép:  Profimédia - Illusztráció

Fantasztikus, hogy milyen messze jár a modern tudomány!

Elképesztő eredményre jutottak genetikával foglalkozó tudósok. A Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet kutatói által vezetett tudóscsoport sikeresen kinyerte ugyanis egy 20 ezer éves szarvascsont medálból egy őskori nő DNS-ét. Az új módszer lehetővé tette, hogy a genetikai anyagot elemezzék, és további információkat szerezzenek a medál tulajdonosáról - írta a Nature folyóirat.

A kutatók rámutattak, hogy a csontokból készült tárgyak anyaga porózus, így a DNS áthatolhat rajtuk. Az alkalmazott technológia nem károsította az ősi műtárgyat, és háromszor 30 percre nátrium-foszfát fürdőbe merítették a medált, miközben az oldat hőmérsékletét fokozatosan emelték, hogy a DNS felszabaduljon.

A tanulmány szerzői hangsúlyozták, hogy ez a módszer lehetővé teszi a kulturális és genetikai leletek összekapcsolását az őskori régészetben. Az ősi tárgyak, mint például kövek, csontok és fogak, fontos szerepet játszanak az emberi létfenntartási stratégiák, viselkedés és kultúra megértésében.

A DNS-vizsgálat eredményei szerint

az ékszert egy olyan nő viselte, aki genetikai kapcsolatban állt az ősi észak-eurázsiai népcsoporttal, amelynek nyomait korábban csak keletebbre, Szibériában találták meg. A medál korát 19-25 ezer évesre becsülték.

Ez a felfedezés további információkat nyújt ezekkel az emberrel kapcsolatban is. A gyenyiszovai ember létezését egy 2008-ban, az Altáj-hegységben fekvő Gyenyiszova melletti barlangban talált ujjperc alapján állapították meg. A neandervölgyi emberek csoportjából kiváló gyenyiszovai ember DNS-ét a megtalált maradványokból 2012-ben szekvenálták.

Ez a kutatás és a DNS-vizsgálatok lehetővé teszik számunkra, hogy közelebb kerüljünk az őskori emberekhez és kultúrájukhoz. A genetikai információk segítségével jobban megérthetjük az emberi történelem és evolúció különböző aspektusait, és új perspektívákat nyithatunk az ősi világ megismerésében.