Végső pusztulás a Naprendszerben? Hihetetlen tényekről számoltak be az asztrofizikusok egy szupernóva-robbanás kapcsán
Borítókép:  profimédia

Ezt hívják utolsó utáni pillanatnak!

Hajszál híján a Naprendszer egy közeli szupernóva-robbanás elől menekült meg - erre jöttek rá most friss tudományos kutatásuk alapján a tudósok. Az Astrophysical Journal Letters szaklapban megjelent nemrégiben egy japán asztrofizikusok által végzett tanulmány, mely szerint egy hatalmas szupernóva-robbanás majdnem megsemmisítette a korai Naprendszert, azonban a rendszert körülvevő gázmolekula-felhő megvédte azt.

Mi az a szupernóva-robbanás?

A szupernóva-robbanás egy durva csillagkatasztrófa, amikor egy csillag az élete végén hatalmas energiát bocsát ki. A csillag magja összeomlik, majd termonukleáris robbanás történik, ami elemek képződését is elősegíti. Ebben a folyamatban a csillag olyan hatalmas energiát bocsát ki, hogy rövid idő alatt felülmúlja a galaxisok fényességét.

A Japán Nemzeti Csillagászati Obszervatórium kutatócsoportja az elemzéseik alapján arra a következtetésre jutott, hogy az újonnan kialakuló Naprendszer közelében felrobbanó szupernóva potenciálisan képes lett volna teljesen elpusztítani azt, ha nem lenne a rendszer körül egy hatékony védelmet biztosító molekuláris gázpajzs. A kutatók ezeket az eredményeket a meteoritokban talált elemek izotópjainak tanulmányozása révén érték el.

A meteoritok olyan űrkőzetek, amelyek az egykori Nap és a Naprendszer bolygóinak kialakulása során a körülöttük lévő anyagokból keletkeztek. Ezek az ősi kövek lehetővé teszik a tudósok számára, hogy betekintést nyerjenek a Naprendszer kialakulásának és fejlődésének körülményeibe. Az asztrofizikusok szerint a fiatal Naprendszerünk valószínűleg túlélte ezt a potenciális veszélyt. A molekuláris gázokból álló burka, ami a Naprendszer körül létezett, valószínűleg védő pajzsként működött az erős lökéshullám ellen. Így a Naprendszer képes volt tovább fejlődni és kialakulni.

Az új kutatási eredmények kulcsfontosságúak lehetnek a csillagok és bolygórendszerek kialakulásának és fejlődésének további tanulmányozásában. A kutatócsoport reméli, hogy ezek az adatok segíthetnek jobban megérteni a Naprendszer korai történetét és azon tényezőket, amelyek elősegítették annak fennmaradását és kialakulását.