A NASA sem hitt a szemének, amikor a Marson meglátta ezt a lélegzetelállító helyet
Borítókép:  Profimedia - illusztráció

A Mars különleges képződményét a NASA egyik űrszondája fedezte fel anno.

A Mars bolygón található Olympus Mons a bolygó legmagasabb pontja és a naprendszer legnagyobb ismert vulkánja. Itt már tényleg elképesztő számokról beszélünk: a képződmény magassága nagyjából 22 km, átmérője pedig, ami nagyjából Franciaország területének felel meg.

Az átmérője sem semmi, de a magassága is bámulatos. Ez azt is jelenti, hogy ha a hegy itt lenne nálunk, akkor a földi sztratoszférába nyúlna, tehát a csúcsa bőven magasabban lenne, mint mondjuk ahol az utasszállító járatok repkednek.

A Földön a legnagyobb vulkán, a Hawaii-szigeteken található Mauna Loa csak 120 km széles és 9 km magas az óceán fenekétől mérve.

Az Olympus Mons vulkánját a Mariner 9 űrszonda fedezte fel 1971-ben, de már a 19. század végén ismeretes volt az asztronómusok számára Nix Olympica néven. A Mariner-program az első amerikai bolygókutató program volt, melynek keretében a NASA űrszondák sorozatát indította a Mars, a Vénusz és a Merkúr felé, elősegítve a fokozatos felfedezésüket.

Az Olympus Mons a Tharsis Montes nevű nagy vulkanikus régióhoz tartozik, amely a Mars nyugati féltekén helyezkedik el. A vulkán utoljára 25 millió évvel ezelőtt törhetett ki.

A hegy óriási méretét annak köszönheti, hogy a Mars kérgében nincs olyan lemeztektonikai mozgás, mint a Földön, így a láva egy helyen halmozódott fel hosszú időn keresztül, akár több mint egymilliárd évig is.

A vulkán alakja hasonlít a Hawaii-szigeteken található pajzs-vulkánokéra, amelyek laposan emelkednek ki az óceánból. Az Olympus Mons azonban sokkal magasabb és szélesebb, mert a Mars gravitációja kisebb, mint a Földé, így kevésbé nyomja össze a lávát.

Az Olympus Mons egy lenyűgöző természeti csoda, amely megmutatja, hogy milyen különleges és változatos a Mars bolygó. A vulkán tanulmányozása segíthet megérteni a Mars geológiáját, klímáját és történelmét.

Ha a hegy a Földön lenne, akkor tényleg képtelenség lenne bevenni, ha hegymászók lennénk.