Szombaton rendkívül veszélyes égi esemény következhet be
Borítókép:  Illusztráció / Profimedia

Egy felhőkarcoló nagyságú aszteroida közelít a Föld felé.

A 2023 DZ2 aszteroida március 25-én a Föld és a Hold pályája között fog keringeni, és megfelelő távcsővel látható lehet.
Egy aszteroida, amely háromszor akkora, mint az, amelyik 2013-ban ablakokat robbantott ki az oroszországi Cseljabinszkban, szombaton (március 25-én) a Hold távolságának felénél fog elszáguldani a Föld mellett.

Szerencsére a 2023 DZ2 néven ismert aszteroida az EarthSky szerint tisztán fog elhaladni bolygónk mellett, 17 426 mph (28 044 km/h) sebességgel száguld el. A 6 hüvelykes (15 centiméteres) vagy annál nagyobb távcsővel rendelkező égboltfigyelőknek péntek este (március 24-én) az északi féltekéről lehetőségük nyílik az űrszikla megfigyelésére. A Virtual Telescope Project szombaton 19:30-kor élő közvetítést is mutat az aszteroidáról - írja a Livescience.com

Az északi féltekéről távcsővel megfigyelve az aszteroida az EarthSky szerint úgy fog kinézni, mint egy lassan mozgó csillag a délkeleti horizont felett, az Orion, Canis Major és Canis Minor csillagképektől keletre. A legközelebbi megközelítése március 25-én 3:52-kor lesz.

Az EarthSky szerint az aszteroidát először 2023 februárjában fedezték fel a La Palma Obszervatórium csillagászai a Kanári-szigeteken, és átmérője a becslések szerint 44 és 99 méter között lehet. Mivel keresztezi a Föld pályáját, az aszteroidát Apollo-osztályú aszteroidának nevezik. Bár a 2023 DZ2 pontos eredete ismeretlen, a legtöbb földközeli aszteroida a Mars és a Jupiter közötti aszteroidaöv szülötte, amelyeket a Jupiterrel való kölcsönhatás miatt kilöktek tipikus pályájukról, az Encyclopedia of Physical Science and Technology szerint.

Ha a 2023-as DZ2 a Földbe csapódna, az potenciálisan komoly károkat okozna. A 2013-ban Oroszország felett felrobbant cseljabinszki meteor valószínűleg 18 méter hosszú volt, és 7000 épületet rongált meg, több mint 1400 embert sebesített meg (főként a repülő üvegek miatt). Az új aszteroida a becslések szerint legalább háromszor nagyobb.

Szerencsére az aszteroida a Virtual Telescope Project szerint körülbelül 107 500 mérföld (173 000 kilométer) távolságra marad a Földtől. A 2023 DZ2 pályájáról jelenleg ismert információk alapján 1:430 az esélye annak, hogy 2026. március 27-én becsapódik a Földbe. Az EarthSky szerint azonban ez a csekély esély valószínűleg eltűnik, ahogy a csillagászok többet tudnak meg az aszteroida pályájáról. Az űrszikla 3,17 évente kerüli meg a Napot.

Bár a 2023 DZ2 jelenleg nem jelent veszélyt a Földre, a NASA Földközeli Tanulmányok Központjának Sentry programja jelenleg 24 olyan ismert objektumot figyel, amelyeknek kicsi az esélye arra, hogy a következő évszázadban becsapódnának a Földbe.