Megtalálhatták a legendás Atlantiszhoz vezető utat, a Csendes-óceán mélye rejti a csodát?
Borítókép:  Profimedia (Képünk csak illusztráció!)

Egy sárga téglaút borzolja a kedélyeket.

Nyugodtan állíthatjuk, hogy a Holdról, vagy akár a távoli Marsról máris többet tudunk, mint a földi óceánok mélyéről. A rejtélyes vizek folyton meglepik a kutatókat, akiknek a felfedezéseiről azonban nem mindig értesül a szélesebb közvélemény, különösen akkor, ha valami nem passzol a tudományos fősodorba, és nehéz rá magyarázatot adni.

Elég meglepő például, hogy a Csendes-óceánban egy sárga színű, téglaszerű anyagból kirakott utat találtak a közelmúltban. A fotók tanúsága szerint nyílegyenesen fut végig a mélyben, az építőelemei pedig sok helyen kötésben vannak – mesterséges képződmény volna?

A felfedezés az EV Nautilus nevű kutatóhajóhoz fűződik, amely annak a Robert Ballardnak az irányítása alatt áll, aki felfedezte a Titanic, illetve a Bismarck német csatahajó roncsait. A bámulatos „téglaútról” kiváló minőségű videót is készítettek (lásd lent).

A helyszín a Hawaii-szigetek környéke, mégpedig egy mélytengeri hátság, ahol hajdan egy tó hullámzott, mára azonban az óceán vette át a helyét. Sokan máris arra gyanakodnak, a titokzatos és meghökkentő út a legendás Atlantiszba vezet, de azért nem kell ennyire elkapkodni a kijelentést.

„Mi lehet ez?”

„A sárga út az Óz, a csodák csodája filmből.”

„Ez őrület!”

„Az út Atlantiszba”

– hallható a videóban a kutatók izgatott, félig-meddig persze vicces találgatása. A nagyjából 3000 méterre a felszín alatt lévő „út” ugyanakkor inkább a természet szülötte lehet, a vulkanikus eredetű kőzet töredezett ilyen szabályos alakzatokra, amint azt például Írországban is láthatjuk Az óriás útja nevű bazaltképződménynél.

A 90 fokos szögek, a szabályosnak tűnő formák az állandó felforrósodás és lehűlés okozta igénybevétel eredményei a kutatók szerint, bizonyítékai a többszöri kitöréseknek. A képzeletbeli út tehát nem Atlantiszba vezet, de új geológiai ismeretekhez mindenképp.