Feláldoznál 1 embert, hogy 5-öt megments? Döbbenetes eredménye van a pszichológiai kísérletnek
Olvass tovább...
A birtoklási hatás azt jelenti, hogy sokkal többre értékeljük, ha valami a miénk, sőt hajlamosak vagyunk azt abszolút túlértékelni.
Ha be kell áraznunk egy tárgyat, ami a miénk, akkor annak sokkal nagyobb értéket tulajdonítunk, mint amennyit valójában érhet, ez azért eshet meg, mivel érzelmileg kötődünk hozzá. És így pedig egészen más szemmel nézünk az adott dologra.
Ki is próbálták ezt terepen. Hogy ezt a hatást bizonyítsák, egy csapat alanynak bögréket adtak és kérték, hogy adják el egymásnak. Az alanyok a saját bögréjüket kétszer annyiért akarták eladni, mint amennyiért amúgy megvették volna.
Tulajdonunk túlértékelésében az is közrejátszik, hogy a pozitív önképünket kiterjesztjük, és ez valahogy így hangzana, ha szavakba szeretnénk önteni: “ami az enyém, az csak jobb lehet…”
Mikor van ennek jelentősége számunkra?
Ha a lakásunkat, házunkat vagy autónkat szeretnénk eladni, akkor a birtoklási hatás miatt általában a piaci értékénél többre tartjuk és így irreális árat kérünk érte. A vevők számára azonban ezek csak tárgyak, egy a sok közül, így ő nem látja ezen értékét.
De fordítsuk meg a hatást!
Kiváló marketing módszer tehát, ha hagyjuk, hogy a vevő kipróbálja az adott tárgyat, így, ha rövid időre is de magáénak érzi, így kialakulhat a birtoklási vágy és hajlandó többet adni érte.
Olvass tovább...