promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Így lopta el az izraeli titkosszolgálat a szigorúan őrzött orosz vadászgépet

Így lopta el az izraeli titkosszolgálat a szigorúan őrzött orosz vadászgépet

Borítókép:  Profimedia
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions

A Moszad jó néhány ügynökét elvesztette a Gyémánt hadművelet közben, de megérte az áldozat.

A MiG–21 a szovjetek egyik legjobban sikerült vadászrepülőgépe volt, amelyet gázturbinás sugárhajtóművel, utánégetővel, hermetikusan zárható kabinnal, katapultüléssel és más hasonló extrákkal láttak el. Nem véletlen, hogy gyorsan szemet vetettek rá más államok is.

A teljesen fémépítésű, deltaszárnyú MiG–21 1959-ben állt szolgálatba, és annyira bevált, hogy csak az 1990-es években kezdték lecserélni őket modernebb típusokra. Az izraeli hírszerző titkosszolgálat, vagyis a Moszad hosszas előkészítés után 1966-ban végre hozzájuthatott egy ilyen szupergéphez.

Az Operation Diamond, azaz a Gyémánt hadművelet tervezését már 1963-ban megkezdték, arra alapozva, hogy Egyiptom, Szíria és Irak vásárolhatott néhány darabot a MiG-21-esekből. Izrael figyelme tehát ezen országok felé fordult, de a siker nem jött azonnal.

Elsőként Egyiptomban próbálkoztak, kereken 1 millió dollárt ajánlottak egy ottani pilótának, ha a szovjet vadászgépével átrepül Izraelbe. A megkörnyékezett személy azonban túlságosan is hűségesnek bizonyult, és beárulta a Moszad-ügynököket a feletteseinek. Kémkedés vádjával öt embert tartóztattak le az egyiptomiak, és hármat közülük fel is akasztottak.

A második kísérlet szintén balul sült el, bár a zsidó állam titkosszolgálata ezúttal Irakban próbált alkalmas pilótákra bukkanni. De ott sem sikerült az együttműködés, sőt a csendes távozás sem. Részsikernek azonban már örülhettek, egy Yak-11 oktatógépet sikerült Izraelbe juttatnia egy dezertáló egyiptomi katonának.

A Moszadnak azonban a MiG-21-re volt szüksége, hogy kiismerje annak erősségeit és gyengeségeit, természetesen jóval az elterjedése előtt. Az újabb lehetőség pedig hamar az ölükbe pottyant, egy teheráni zsidó kereskedő vette fel a kapcsolatot az izraeli szolgálatokkal, leadva nekik a drótot, hogy az iraki légierő 15 tisztje 1965 februárjában az USA-ba fog utazni továbbképzésre.

Ráadásként a Moszad megtudta, hogy egy Munir Redfa nevű iraki keresztény őrnagy hajlandó lehet átadni a technológiát Izraelnek. A biztonság kedvéért Amerikában a férfi mellé szegődött „barátnőként” egy női ügynök is, nehogy visszakozzon, mint korábban néhány társa. Akiket nem sikerült beszervezni, azt a titkosszolgálat megölte, így Redfának nem maradt sok választása.

Mivel az iraki pilótának megígérték, hogy a családját is kimenekítik a szökése után, végül belement az alkuba. Redfa 1966 augusztusában Bagdadból hajtotta végre a dezertálást, mégpedig azon a napon, amikor 900 km megtételére elegendő üzemanyaggal tankolták fel a gépét.

A vakmerő pilóta nemcsak az iraki, de a jordán légierő figyelmét is kijátszotta, így jutott célba, nem kis szerencsével. Izrael a MiG-21-es alapos megismerésével előnybe került arab ellenségeivel szemben, de információit az Egyesült Államoknak is átadta.