Elképesztően durva incidens a NATO és Oroszország között! Bombát dobott volna le Oroszország a brit Royal Navy hadihajóra?!
Olvass tovább...
Az oroszok állítólag maguk varázsolták oda őket, hogy nemzetközi konfliktust gerjesszenek.
A hidegháború időszakában a Szovjetunióról (Oroszországról) készült térképek állítólag nem pontosan jelölték az egyes települések helyét, hogy a félrevezetés által is csökkentsék az esetleges ellenséges támadások okozta károkat.
Valami hasonló zajlott le mostanában a NATO hadihajóival is, ami természetesen nem sokat segített a nagyhatalmak viszonyának javításában. Hivatalosan egy meg nem nevezett felet hibáztatnak azért, hogy hamis pozícióadatok kerültek ki a NATO és Svédország hadihajóiról.
Olvass tovább...
Az AIS rövidítésű automatikus azonosítási rendszer (amely a leggyakoribb a hadi- és kereskedelmi hajók esetében) szolgál arra, hogy minden érintett fél pontosan láthassa, merre haladnak éppen a vízi járművek.
Nemrég azonban valakik meghekkelték a rendszert, amitől – provokatív módon – úgy tűnt, mintha néhány nyugati hadihajó orosz vizeken tartózkodna. Állítólag éppen maguk az oroszok hamisították meg az adatokat, hogy azután „felháborodhassanak” a nyilvánvaló ellenséges szándékon.
Az AIS rendszert a 2000-es évek elején helyezték üzembe, hogy a tengereken, óceánokon közlekedők láthassák, hol és merre hajóznak a közelükben a legalább 300 tonnás vízi járművek.
Olvass tovább...
Korábban az Egyesült Államok nem minden esetben használta a rendszert, ám amikor néhány rombolójuk kereskedelmi hajókkal ütközött, azóta az ő hadihajóik is bekapcsolják az AIS-t a legforgalmasabb térségekben, mint amilyen például a Maláj-félsziget és Szumátra közötti Malaka-szoros.
Mostanában a rendszer azonban eléggé megbízhatatlanul működik, már ami a nyugati hajókat illeti. 2020 augusztusa és 2021 júliusa között legalább 100 esetben jelezte rossz pozícióban a NATO hadihajóit, vagyis kreált fantom hadihajókat.
Olvass tovább...
Egyszer például úgy tűnt, mintha az USS Roosevelt romboló 4 mérfölddel az orosz felségvizeken belül haladna, ami nyilvánvalóan súlyosabb baklövés annál, mintha az elromlott GPS-navigációnk miatt nem találnánk meg a legközelebbi Tescót.
Kérdés, hogy kinek áll érdekében a zűrzavarkeltés, illetve mitől ilyen sebezhető az AIS rendszer. Ez nemcsak a nagyhatalmak egymással szembeni bizalmát ássa alá, de a „köznapi” hajósokét is, akik évtizedek óta megbíznak az AIS-ben, most azonban egyre kevésbé mernek rá támaszkodni.