24 új, ismeretlen koronavírus-fajtát találtak denevérekben
Borítókép:  SIA KAMBOU / AFP

A koronavírus eredetének kutatása meglepő eredményeket hozott egy nemzetközi tudóscsoport számára.

A Covid-19 járvány mögött álló új koronavírus eredetének kutatása meglepő eredményeket hozott egy nemzetközi tudóscsoport számára

– derült ki egy hétfőn publikált, szakértők által egyelőre még hitelesítetetlen tanulmányból.

A kutatók 24 korábban ismeretlen denevér-koronavírust találtak – ezek közül négy a Covid-19-et okozó vírustörzshöz kapcsolódik –, mindezt 4 km-es körzeten belül, Kína délnyugati részén.

„Az egyik vírus »a mára már azonosított SARS-CoV-2-höz valószínűleg legközelebb eső genomi gerincet hordozta«, áll a kutatási cikkben, ám úgy tűnik, hogy egyik vírus változat sem volt a világjárványért felelős koronavírus közvetlen őse”

– írja a South China Morning Post.

A denevérek – amelyek a patkányok kivételével több betegséget okozó vírust hordoznak, mint bármely más emlős – régóta a víruskutatások fő alanyai. Ám a „denevérvadász” tudósokat, különösen a kínaiakat, komoly támadások érik a Covid-19 megjelenése óta, amely vélhetően ettől az állatfajtól származik.

Az egyik elmélet, miszerint az új koronavírus a denevérvírusokat vizsgáló wuhani laboratóriumból szivárgott ki, az Egészségügyi Világszervezet szerint rendkívül valószínűtlen, a gyanú azonban újból és újból felvetődik bizonyos időközönként. Legutóbb akadémikusok egy csoportja hozta nyilvánosságra kétségeit egy nyílt levelében, amely a The Wall Street Journal és a Le Monde lapokban is megjelent.