Itt egy elmélet arról, hogy mi okozhatta a korai emberfajok vesztét
Borítókép:  MANDEL NGAN / AFP

A Nápolyi II. Frigyes Egyetem tudósainak kutatásából kiderült, hogy az éghajlat megváltozása valószínűleg kulcsszerepet játszott a korai emberfajok (mint Homo sapiens, Homo habilis) kihalásában.

A Nápolyi II. Frigyes Egyetem tudósai arra voltak kíváncsiak, hogy mi okozhatta a Homo nemzetségbe tartozó emberelődök kihalását. A One Earth című folyóiratban publikált tanulmányuk rámutat:

a kulcs az éghajlat megváltozása.

Egy éghajlati modellt és egy régészeti adatbázist ötvözve kiderült, a régi Homo fajok (H. habilis, a H. ergaster, a H. erectus, a H. heidelbergensis, a H. neanderthalensis, H. sapiens) nem voltak képesek túlélni az intenzív klímaváltozást.

„Az olyan technológiai újítások, mint a tűzhasználat, a kifinomult kőeszközök, az összetett szociális hálózatok kialakulása, a neandervölgyiek esetében a ragasztott lándzsahegyek, a testreszabott ruházat és a Homo sapiensszel való kulturális, valamint genetikai keveredés ellenére sem sikerül a túlélés. Keményen próbálkoztak ugyan, felkutatták az elérhető legmelegebb helyeket, ahogy az éghajlat egyre hidegebbé vált, ám végül ez nem volt elegendő a túléléshez”

– fogalmazott a távirati iroda szemléje alapján Pasquale Raia, az olaszországi Nápolyi II. Frigyes Egyetem munkatársa.

A tanulmány szerint a három Homo faj: a felegyenesedett, a heidelbergi és a neandervölgyi ember számára pontosan a kihalásuk előtt váltak szélsőségessé az éghajlati viszonyok. Ezzel párhuzamosan a globális éghajlatban is hirtelen, kedvezőtlen változások mentek végbe. A neandervölgyiek helyzetét valószínűleg a mai, modern emberrel való versengés is nehezítette.