Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

A mai fiatalok alkoholja a dizájner drog és az online játék

A mai fiatalok alkoholja a dizájner drog és az online játék

Tech & Tudomány

A mai fiatalok alkoholja a dizájner drog és az online játék

Tech & Tudomány

Promotions - 2019.04.29. 08:30

Az egészségtudatosság lassan, de biztosan nő Magyarországon, és a cégek egy része is határozottan igyekszik, hogy tudatosan alakítsa a fogyasztói kultúrát. A statisztikai adatok szerint egyre többet mozgunk, egészségesebben táplálkozunk, és egyre tudatosabban fogyasztunk alkoholt. Míg Nyugat-Európától még kicsit elmaradunk jó pár életmóddal összefüggő tényezőben, addig az alkoholfogyasztás terén már hasonló trendeket láthatunk. Jó hír: a fiatalkorúak esetében még látványosabb a pozitív elmozdulás.

A KSH 2018-as felmérése szerint hazánk lakosságának 59,5 százéléka ítélte meg egészségét jónak vagy nagyon jónak, az EU átlag 67,4 százalékával szemben. Ez annak is betudható, hogy már itthon is sokkal több időt töltünk mozgással, különösen, azok, akik ülő vagy álló munkát végeznek. A KSH adatai szerint a kevés mozgással járó foglalkozást végzők 58 százaléka heti rendszerességgel mozog, és minden másodikról elmondható, hogy legalább hetente négy órát mozgással tölt.

A 16 éves és idősebb lakosság 40 százaléka fogyaszt naponta gyümölcsöt, 30 százaléka friss zöldséget vagy salátát.

A WHO (Egészségügyi Világszervezet) legutóbbi tanulmányai, köztük egy 28 országot vizsgáló nemzetközi helyzetjelentés szerint csökkent az alkoholfogyasztás a világban és Európában is.

Míg 2010-ben az európai népesség 34 százaléka 30 nap alatt legalább egy alkalommal súlyos mértékben fogyasztott alkoholt, addig 2016-ra ez a szám 29 százalékra csökkent.

Csökkent az úgynevezett Heavy Episodic Drinking, azaz a súlyos, alkalomszerű ivás aránya is 14,5 százalékkal.

Vásárhelyi István sörszakértő szerint a sörpiacon például a fogyasztás a mennyiség helyett a prémium sörök felé tendál.

„Ha megnézzük a nagy hipermarketek polcait a három-négy évvel ezelőtti kínálathoz képest, óriásit változott a helyzet. Korábban csak egy szűkebb kör számára ismert sörtípusok jelentek meg az üzletekben, ma már alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes sörök széles választékát lehet kapni, de megjelentek a gluténmentes és a csökkentett szénhidráttartalmú sörök is”

– magyarázta. Jellemző az is, hogy napjainkban a fogyasztók sokkal inkább az újat, a minőségi alapanyagokból készült söröket keresik és nem a mennyiséget.

A WHO másik, 28 európai uniós országot Norvégiával és Svájccal együtt vizsgáló kutatása szerint ebben a régióban is csökkenés tapasztalható az alkohol „már károsabb jellegű” fogyasztása terén.

Nyugat-európai kampányokban az „alkoholizálás” már „ciki” tevékenységnek tűnik fel, ez Magyarországra is kezd begyűrűzni, de a reklámtilalom és a szigorúbb szabályozások miatt is csökkenhetett az alkoholfogyasztás gyakorisága.

„Az alkoholfogyasztás csökkenésének hátterében lehet még a dizájner drogok, illetve egyéb hasonló szerek könnyebb, olcsóbb hozzáférhetősége. Emellett a fiatalok jelentős időt fordítanak közösségi oldalakra, online játékokra, szerencsejátékokra, ami szintén az alkoholfogyasztás csökkenését okozhatja”

– magyarázta Dr. Szemelyácz János, a Magyar Pszichiátriai Társaság addiktológusa, pszichiátere.

Szakemberek szerint azonban Mgyarországon az a jellemző, hogy ugyan a fogyasztási gyakoriság csökken, az egy eseményre számított mennyiség nő, így a fogyasztás csökkenése kevésbé látványos.

Borítókép: AFP/Julian Stratenschulte

Legolvasottabb hírek