promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Így hat ránk pszichésen a Temu, ezért képtelenek ellenállni sokan a manipulatív webáruház trükkjeinek

Így hat ránk pszichésen a Temu, ezért képtelenek ellenállni sokan a manipulatív webáruház trükkjeinek

Borítókép:  Profimedia
Színes
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

A Temu agresszív vevőszerzési módszerei miatt sokan képtelenek nemet mondani a vásárlásra.

Viszonylag rövid idő alatt elképesztő népszerűségre tett szert a Temu, így ma már az egyik legnagyobb webáruház az egész világon. Ehhez nem csak az kellett, hogy olcsón adja a termékeit, egy tudatosan megtervezett online marketing stratégia is szükségeltetett hozzá, amely - egyes országok szabályozását tekintve - néha jócskán túlmegy a határon.

Vegyük a magyarországi példát. Ha bármilyen, nagyjából 25 ezer forint alatti termékre keresünk rá vásárlás céljából, szinte biztos, hogy a találatok elején a Temu által forgalmazott termékeket látjuk meg elsőként. Legyen szó ruházatról, háztartási eszközökről, kisállat felszerelésről, lakásdekorációról vagy sporteszközről, a Bostonban bejegyzett piactér kínálatát nem tudják lenyomni a kisebb, hazai kereskedők, mert a gigawebshop rájuk licitál.

A Temu lehetővé teszi a kínai beszállítók számára, hogy közvetlenül a vásárlóknak értékesítsenek és szállítsanak anélkül, hogy a célország közvetítő forgalmazóira kellene támaszkodniuk, így a termékek megfizethetőbbé válnak. Cserébe azonban megköveteli eladóitól, hogy termékeiket az AliExpressen található áraknál alacsonyabb áron kínálják (akár veszteségesen is), és ha több eladó kínálja ugyanazt a terméket, a Temu csak azt fogja megmutatni nekünk, amelyik a legalacsonyabb árú.

A stratégia pofonegyszerű, kínai mintára épül: le kell uralni a piacot, akkor is, ha még évekig veszteséges lesz a vállalat, a nyereséggel foglalkozni ráér azután, ha már minden vásárló fejében ott van a brand. 

A Temu agresszív marketing módszereinek nehéz ellenállni

Magyarországon a Temu még az elején tart ennek a folyamatnak, a vállalkozások számára nagy terhet jelent, emiatt a GVH-hoz fordultak, mégis alig vett vissza az elképesztően domináns árazási és ügyfélszerzési módszereiből. Az agresszív hirdetések, az ingyenes és gyorsnak mondott házhoz szállítás, valamint az email fiókok folyamatos spamelése az addiktív vásárlási hajlamot erősíthetik.

Egyes pszichológusok azt mondják, a Temu egyik legnagyobb fegyvere, hogy sokan a rossz kedv, depreszziós hangulat miatt hajlamosabbak a vásárlásra, ami azonnali boldogságérzetet ad, de még az elhúzódó szomorúsággal, a melankóliával és a magánnyal is képes felvenni a harcot. 

Ha már megjelent a vásárlásra való hajlandóság, azaz rákerestünk egy termékre a Google keresőben, a Temu nem fogja vissza magát, azonnal az webshopba csábít, értékesnek tűnő kuponokat, akciókat ígér, majd az „érzékelt sürgősség” technikáját használja, azaz a játékelemek és animációk mellett időzítőket és visszaszámlálásokat alkalmazva meggyőzi a felhasználókat arról, hogy a speciális, személyre szóló ajánlatok kifutnak, jó lesz sietni. 

Ezek a módszerek úgy hatnak a pszichére, hogy szinte észre sem vesszük, máris megadtuk az egyik legértékesebb adatunkat, az email címünket vagy letöltöttük az applikációt a telefonunkra.

Ha nem is vásárolunk az első napon semmit, napi 3-4, ütősen megírt emaillel fog bombázni minket, ami miatt a fejünkben marad és a megfelelő pillanatban végül megrendelünk valamit, amiről addig talán nem is tudtuk, hogy szükségünk van rá.

Szakértők szerint érdemes lenne jobban tudatosítani az emberekben, hogy pár forint spórolásért cserébe a világ túlsó végéről megrendelni valamit, hatalmas és felesleges pofon a bolygó egyébkét is válságban lévő ökösztisztémájának.

Forrás: Forbes BBC