20 múmiát tartalmazó sírboltot találtak, miközben Kleopátrát keresték
Olvass tovább...
Hamarosan magunk mögött hagyhatjuk a rémálmot, ismét hús-vér kasszásoknál fizethetünk?
Az utóbbi években Magyarországon az önkiszolgáló kasszák bevezetése kapcsán heves viták zajlanak arról, hogy ezek mennyire hasznosak vagy épp károsak. Ezzel szemben az angolszász országok sajtójában egyre inkább az kerül előtérbe, hogy sok üzlet inkább leszereli ezeket a rendszereket. Az Egyesült Államokban tavaly ősszel a Walmart és a Costco, míg idén áprilisban az Amazon is bejelentette, hogy felülvizsgálják az önkiszolgáló kasszákkal kapcsolatos stratégiájukat, vagy akár teljesen megszüntetik őket egyes üzleteikben.
Olvass tovább...
Az angol nyelvű sajtó olvasói számára érthetetlennek tűnhet, miért történik Magyarországon az ellenkezője annak, amit Nyugaton tapasztalunk. Miért terjednek itthon az önkiszolgáló kasszák, ha Nyugaton már visszavonják őket? Vagy fordítva, miért vonják vissza Amerikában, ha Magyarországon beválnak? E cikk arra keresi a választ, hogy miért van ilyen eltérés.
Az önkiszolgáló kasszák az USA-ban az 1980-as években jelentek meg kísérleti jelleggel, majd a 2000-es években váltak elterjedtté. Magyarországon csak az elmúlt néhány évben vezették be őket, részben azért, mert korábban a pénztárosok alacsony bérei miatt nem érte meg gépekkel helyettesíteni az emberi munkaerőt. Jelenleg tehát Magyarország nagyjából ott tart, ahol Nyugat néhány évvel ezelőtt.
Olvass tovább...
Elméletben az önkiszolgáló kasszák mind az üzleteknek, mind a vásárlóknak előnyösek, hiszen munkaerőt spórolnak, és csökkentik a sorban állást. A gyakorlatban azonban a rendszerek sok problémát okoznak: a gépeket bolti alkalmazottaknak kell felügyelniük, a vásárlók pedig gyakran küszködnek a vonalkódok lehúzásával és a gépek hibáival.
Az amerikai üzletekben egy másik jelentős probléma is felmerült: az önkiszolgáló kasszák használata során sokkal több termék tűnik el, mint a hagyományos kasszáknál. Egy tanulmány szerint az önkiszolgáló kasszák esetében a termékek majdnem 4 százaléka „vész el,” ami több mint kétszerese a hagyományos kasszák veszteségeinek. A lopás mellett a termékek megsérülése és a téves beütések is hozzájárulnak a veszteségekhez.
Az amerikai Dollar General például az eltűnő termékek miatt megszünteti az önkiszolgáló kasszákat abban a 300 üzletben, ahol a legtöbb lopást tapasztalták. A cég a változástól az eltűnő termékek arányának csökkenését várja. Magyarországon azonban nem várható hasonló tömeges leszerelés, mivel az itteni üzletek más problémákkal szembesülnek.
Magyarországon az önkiszolgáló kasszákat folyamatosan felügyeli egy bolti alkalmazott, ami már önmagában is csökkenti a lopások lehetőségét. Emellett az itteni üzletek még mindig kísérleteznek a megfelelő arányok megtalálásával a hagyományos és önkiszolgáló kasszák között. A Spar például vásárlószám és vásárlói összetétel alapján dönt arról, hol mennyi automata kassza legyen.
Bessenyei Attila, a Laurel ügyvezető-tulajdonosa szerint Magyarországon is voltak olyan üzletek, ahol az automata kasszák bevezetése nem sikerült jól, de ezek többnyire technikai problémák miatt buktak meg. Az itthoni tapasztalatok alapján a lopások 70 százaléka az eladótérben történik, és nem a kasszánál, így a lopások nem befolyásolják érdemben a döntéshozatalt az automata kasszákról.
Míg Nyugaton egyre több bolt vonja vissza az önkiszolgáló kasszákat, Magyarországon továbbra is kísérleteznek és fejlesztik ezeket a rendszereket. Az itthoni üzletek folyamatosan figyelik a vásárlói igényeket és a technológiai lehetőségeket, így az önkiszolgáló kasszák továbbra is jelen lesznek a piacon.
forrás: Telex