Hárombetűs csalás terjed Magyarországon, ha ilyen SMS-t kapsz a banktól, veszélyben lehet az összes pénzed és az adataid is
Olvass tovább...
Ha nem hívnak fel a Telekomtól, nem derül ki a csalás, csak amikor már nálam kopogtattak volna a rendőrök.
Vigyázat! Újfajta, nagyon veszélyes módszerhez folyamodnak az adathalász csalók. Erre a Promotions egyik olvasója hívta fel a figyelmet, akinek még régi típusú személyi igazolványa volt, és ami valahogy az adathalász csalók birtokába került. A bűnözők ezzel kötöttek online szerződést a Telekomnál Domino feltöltőkártyás előfizetésre, és ezekkel a számokkal hívogatták az embereket, akiket át akartak verni. Olvasónk levele megdöbbentett minket, történetét a saját szavaival közöljük:
Sosem volt Telekomos telefonszámom, mindig Vodafone-os voltam, év elejétől vagyok egy másik szolgáltatónál, a Netfone-nál, de ugyanaz maradt a számom, mert itt van ilyen lehetőség, hogy át lehet vinni a régi számot. A Telekomhoz csak 2022 decembere óta van közöm, akkor kötöttem velük szerződést otthoni szolgáltatásra - tévé és internet. Aztán mivel nagyon nem voltunk megelégedve a tévészolgáltatással, idén februárban lemondtuk, de az internetet meghagytuk.
Február 22-én hívtak a Telekomtól, hogy a figyelmembe ajánljanak egy jobb ajánlatot, mert látják, hogy az otthoni szolgáltatás mellett van még két Domino feltöltőkártyás előfizetésem. Mondtam a hölgynek, hogy ez tévedés, nekem nincs feltöltőkártyás előfizetésem nemhogy a Telekomnál, de máshol sem, mindig havi csomagdíjat fizettem a Vodának is, meg most a Netfone-nak is. A hölgy furcsállta, hogy nem tudok az előfizetésekről, kérte, hogy megint azonosítsam magamat, ahogy a hívás elején - név, születési hely és idő, anyja neve -, elmondtam megint, majd közli, hogy márpedig ez stimmel, ugyanezeket látja a Domino előfizetéseknél is.
Olvass tovább...
Megkérdeztem, hogy milyen telefonszámok ezek? Elmondta, hogy az egyik 06 30 266 1595, a másik pedig 06 30 266 1705. Mondtam, hogy egyik sem hozzám tartozik, erre közli, hogy "dehát mindkettő az én nevemen van". Kérte a hívás közben, hogy lépjek be a Telekomos fiókomba, és nézzem meg, ott van-e bármi nyoma ennek a két előfizetésnek. Beléptem, de az otthoni szolgáltatáshoz tartozó befizetéseken, dokumentumokon, szerződésen kívül semmit nem láttam. Kérdeztem, hogy ez hogy lehet, mire a hölgy tájékoztatott arról, hogy mivel online szerződéskötésekről van szó, valószínűleg nem adtak meg email-címet a kapcsolattartóhoz.
„Ne haragudjon, hadd kérdezzem már meg, hogy lehet valakivel szerződést kötni anélkül, hogy megbizonyosodnának arról, hogy az illető tényleg az, akinek mondja magát? Az, hogy valakinek van egy bemondott neve, születési dátum, hely, és anyja neve - ezeket azért könnyebben ki lehet valahonnan deríteni -, az még nem bizonyosság arra, hogy tényleg én kötök szerződést magukkal”
- mondtam a Telekomosnak, mire azt felelte:
„Hát én itt látok személyi igazolványszámot is megadva, és az stimmel”
Na, itt sokkoltam le. Mint kiderül, adathalászok valahogy kiderítették, mi a személyi igazolványszámom, bár ötletem sincs, hogyan, amikor mindig nálam van, sosem hagytam el, nem szoktam kiadni senkinek sem, hivatalos ügyintézéseken kívül sehol sem fénymásolták még le, szóval nem értem, hogy kerülhetett bárki idegennek a birtokába, de eléggé megijedtem. Kérdeztem a hölgyet, mit lehet tenni? Mondta, hogy tegyek feljelentést a rendőrségen, és menjek be egy Telekomos fiókba személyesen, és ott jelentsem be a visszaélést, és deaktiváltassam a számokat.
Olvass tovább...
Így is tettem, a Telekom fiókjában intézkedtem, és ott megkértem az ügyintézőt, nézze meg, mikor történt a szerződéskötés, és milyen gyakorisággal fizettek be rá. Mindkettő feltöltőkártyás előfizetésre 2023 júniusában kötötték az online szerződéseket - mondjuk továbbra sem értem, hogy akár elektronikus hitelesítés, aláírás nélkül hogy lehetséges ez, a kapcsolattartáshoz szükséges email-cím megadásának mellőzése pedig megint csak rejtély számomra -, és az egyikre csak 2023 júniusában töltöttek fel 10 ezer forintot, a másikra viszont minden hónapban 10-10 ezer forintot; legutóbb 2024 január közepén.
A Telekomos megkért, próbáljam meg felhívni a számokat, amik a nevemen vannak, de mindegyiknél azt jelezte ki, hogy
Azonnal deaktiváltattam a telefonszámokat, ezután bementem a szomszédba a Kormányablakba, és kértem a régi személyi igazolványom azonnali cseréjét. Idén járt volna le egyébként a régi típusú, szóval most már újat kapok, ujjlenyomatosat, elektronikus aláírással, PIN-kódos megerősítéssel. Aztán átmentem a rendőrségre, hogy feljelentést tegyek, de miután meghallgatták, miről van szó, szomorú választ kaptam.
Ugyanis a rendőrség ezzel nem tud mit tenni, mivel az én adataimmal kötötték a szerződéseket, az én nevemen volt mindkettő telefonszám, tehát ha be is jelenti valaki ezeket a számokat, mint adathalász csalók számát, akkor is ha utánanéznek, az én nevemet és az én lakcímemet találják meg, tehát nálam kopogtattak volna a rendőrök. Magyarán semmiféle anyagi károm nem keletkezett az adathalász csalók miatt, de ha ez most nem derül ki, akkor lehet, egyszercsak én kerülök börtönbe miattuk.
És ez teljesen véletlenül derült ki, ha nem hívnak fel a Telekomtól, még ma sem tudnék róla, és tényleg egyik nap csak azt látják a gyerekeim és a feleségem, hogy apát elviszik a rendőrök adathalászat miatt, amiről nem is tudok, és nem én követtem el? Ez nagyon félelmetes, és nem is hallottam eddig ilyen módszerről - de ahogy elnéztem a reakciókat, a Telekomosok sem, és a rendőrök számára is újkeletű ez az egész.
Amennyiben szeretnétek ehhez hasonló történetekről, meghökkentő beszámolókról, továbbá kemény döntésekről vagy csúnya árulásokról olvasni, akkor lépjetek be a Promotions kifejezetten erre létrehozott csoportjába, ahol rengeteg ilyen történettel találkozhattok: IDE kattintva megtehetitek.