promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Berki Krisztián döntött

Berki Krisztián döntött

Borítókép:  Life TV / via Blikk.hu
Színes
Kategória fejléc
Promotions

Azt mondja, hogy ő egy öntörvényű ember, aki mindent akar, lehetőleg egyszerre.

Berki Krisztián az elmúlt két hétben két üggyel is az újságok címlapjára került, az állítólagos büntetőfékezés és a Life TV-től való távozása tematizálta a bulvároldalak címlapját, majd rövid idő múlva Berki közösségi oldalain is éreztette hatását, ugyanis eltűnt a kommentálási lehetőség. Mindezek ellenére posztok azért jelennek meg nála, és például a rengeteg szponzorált tartalom (értsd reklám) továbbra is jelen van az Instagramján.

Ez pedig nem véletlen, hiszen egy fontos összetevője az influencerségnek, történjen bármi is. De hogy is jutottunk idáig? Cikkünkben a termékmegjelenítés rövid történetét mutatjuk be. Hiszen ma már szinte nem is létezik olyan Instagram-oldal, ahol ne fordulnának elő rendszeresen reklámok. Nektek pedig jó, ha tisztában vagytok vele, mit hogy kell értelmezni ebben az egyre csak kuszálódó 21. században.

Egy legújabb posztjában például egy környezetbarát terméket reklámoz (lila hagyma és feleség dilemma, majd a döntés), de nem teljesen direkt módon, hanem amolyan natív tartalomként, fogyasztható formában, kis "berkis" narratívával, belesimulva az oldala imidzsébe. Ezt hívják termékmegjelenítésnak (vagy kicsit szabadabban használva a fogalmat márkázott szórakoztatásnak, illetve influencer marketingnek), a jelenség pedig arra reflektál, hogy az olvasók és internetfelhasználók tartalom- és hirdetésfogyasztási szokásai nagyon megváltoztak,

és már nem volt elég a tévében pörgetett, sztenderd 30 másodperces szpot vagy éppen egy klasszikus termékmegjelenítéses fotó, amikor elmondjuk, hogy ez a termék minden kétséget kizáróan a legjobb.

A márkázott szórakoztatásban megvillantott termék nem azt mondja, hogy ez a legjobb választás, inkább a reklámban résztvevő személyén, népszerűségén és narratíváján át akar hatnni.

Kutatások bizonyítják ugyanis, hogy a klasszikus reklámok zavarják az embereket, egy korábban készült felmérés szerint az interneten fel- vagy beugró bannerek, a tartalmat megszakító mozgó hirdetések elékelő helyen álltak az embereket idegesítő reklámok listáján.

A szakemberek is egyetértenek abban, hogy ezek jobbára unalmasak és idegesítők.

Épp ezért fel kellett találni valami újat, amely megváltoztatta az egész marketingszakmát is, ez egyfajta szórakoztató tartalomgyártás volt, amikor a hirdető és a kontentgyártásban résztvevő reklámozó közösen adja el azt a bizonyos terméket. A hirdető szabadabb kezet ad a megbízottank, míg ő ezzel a szabadsággal élve olyan tartalmat gyárt, amiről tudja, hogy az olvasóközönségének tetszeni fog, mert olyan hangnemben és formában lesz előadva, amelyre a rajongó vágyik,

és amiről ha látszik is, hogy reklám, mégis élvezettel fogyasztja el, mivel minden olyan faktor megvan benne, amiért ő kedveli azt a személyt, akinek az Instagram vagy Facebook oldalára felment, és akit bekövetett.

Mára az internet tele van termékmegjelenítéssel, és nem is nagyon lehet tudni néha, hogy egy adott poszt kapcsán reklámról van-e szó. Ezt pedig egyértelműen fel kell tüntetni az adott tartalmakban, az Instagramon a legelterjedtebb jelzés a #reklám, és ezek általában a posztok legalján kapnak helyet, és bár van másféle promóciót jelző eszköze is a közösségi térnek, ennek a használata sok felhasználó számára korlátozott.

Egy-egy jól elhelyezett termékmegjelenítésnek elsöprő ereje lehet, a legutóbbi zseniális fogás például Oprah szemüvege volt, amit Meghan Markle-vel és Harry herceggel készült exkluzív interjú során viselt, hirtelen megbolydult az internet, és mindenki ezt a szemüveget akarta megrendelni a svájci gyárótól. 

A márkázott szórakoztatás legjobb példái mégsem a közösségi oldalakon tűnnek fel, hanem a filmekben találkozhatunk velük, és talán tudattalan itt működnek leghatékonyabban. A Marvel hősök mindig Audival járnak, a Vissza a jövőbe főszereplője, Marty Mcfly Nike-csukát húzott fel,

de van, hogy egy egész film egy termék reklámjára épül, ilyen volt például az Evolúció című alkotás, amelyben a film végén az óriási szörnyet a Head & Shoulders samponnal tudják csak megölni. A reklám ellenére ez a film egy A-kategóriás Hollywood-i alkotás David Duchovny, Seann William Scott és Julianne Moore főszereplésével.

Az interneten rengeteg oldal foglalkozik már azzal, hogy a termékmegjelenítéseket külön összegyűjtik, így arra is van már számszerű statisztikánk, hogy a filmekben mely termékek jelennek meg leggyakrabban. A Productplacementblog-on például külön menüpontok alatt gyűjtik, hogy az Avengers-filmekben milyen termékek, hol és mikor jelentek meg. Ezekből pedig az is kiderül, hogy a filmekben az Apple termékelhelyezései viszik a prímet, a második helyen pedig a Ford következik.

A statisztikákra pedig további elemzések is épülnek, amely már a hirdető számára nagyon fontos adattal is tud számolni, így azzal, hogy a termékelhelyezések mennyire hatásosak.

A Concave Brand Tracking többek között olyan mérhető dimenziókat kapcsolnak össze, mint a film népszerűsége, a márka láthatósága, valamint a közönség összetétele. Ezek alapján pedig az egyik legsikeresebb szponzoráció képzeletbeli díját a LEGO-nak ítélték oda a LEGO kaland 2-ben betölött szerepéért, de előkelő helyre került náluk például a Nine Inch Nails zenekar is, hiszen Marvel kapitány az ő logójukkal ellátott pólót viseli a Bosszúállók legújabb részében. Kapitány közel 10 percig látható ebben a filmvásznon.

A mérhetőség nagyon fontos a marketingesek számára, nem véletlen, hogy Berki posztjában ott van a kuponkód, ez később nagyon fontos adatokkal szolgálhat majd a hirdető számára a kampány sikerességére vonatkozóan.