Keresés

Elérhetőségek

Központi e-mail cím
info [kukac] promotions.hu

Szerkesztőségi e-mail cím
szerk [kukac] promotions.hu

Ügyvezető
maxi@promotions.hu

Programok beküldése
programok@promotions.hu

Tönkre vágjuk a tiniket a korán keléssel

Tönkre vágjuk a tiniket a korán keléssel

Színes

Tönkre vágjuk a tiniket a korán keléssel

Színes

Promotions - 2019.01.17. 07:35
Kimerültség, túlteljesítés, amiből eredendően jön a szorongás, a depresszió, és igen, az elhízás is felelőssé tehető ezért. Már régóta levezették ezt, hogy ha álmosak, kimerültek vagyunk, nem csak többet eszünk, de sóvárgunk is a magas szénhidrát és cukortartalmú ételek iránt, hogy gyorsan pótoljuk az energiát.

Ez a felnőttekre is igaz, nem csak a tinikre. Az alváshiány miatt a hormonegyensúly felborul, az anyagcserénk lelassul, az étvágyunk nő. És ilyenkor mivan, ha nem pótoljuk? Zombiként elvegetálunk, és olyan koncentrációt produkálunk, amiből semmi jó nem jön ki. A baj az, hogy ehhez bizony alkalmazkodik a szervezet, és kapunk egy kifacsart embert, aki elkezd belekerülni az egészségtelenül élés ördögi körébe, a stressz-szintje pedig megnő. Mintha nem érné a tiniket és a felnőtteket is elég stressz a mindennapokban.

De most térjünk vissza a 15-18 évesekre. Nekik az egyetemen már egy szabadabb élet kezdődik, de addig viszont meg van kötve a kezük, és ráadásul pont abban az időszakban, amikor teljesen másképp működik a biológiai órájuk. A kamaszoké szimplán eltér, nem olyan, mint a kisgyerekeké vagy a felnőtteké. Később feküdnének, tovább aludnának, és ezzel nem igazán tudunk mit kezdeni. Lehet igazítani a szervezetüket, de úgy se fog, ha reggel 8-ra már díszben ott kell lenni az órán. A nulladik óra meg hát egyszerűen baromság, az az orvosok szerint is károsabb mindennél.

Hat, hét, legrosszabb esetben nyolc órákat bent ülni, és 100 százalékosan végigkoncentrálni fizikailag képtelenség. Utána még készülés holnapra, házik hada, különórák, vagy sport. A túlterheltség minden kedves díszét rájuk aggatjuk, de ezt már nincs mi tartsa, Franciaországban azonban lesz.

A francia oktatási miniszter jóváhagyta azt a javaslatot, hogy az iskolai nap kezdetét egy órával tolják el, és kezdődjön 9-kor a tanítás a 15 és 18 évesek számára. Ezt el is kezdik tesztelni, és meglátják mi fog kisülni belőle, de Dr. Neil Stanley, a How To Sleep Well szerzője is kijelentette, hogy ez csak jó hatással lesz a gyerekekre. A tizenévesek biológiai ritmusa nem fog alkalmazkodni az iskolához, úgyhogy meg kell fordítani a folyamatot.

Amikor gimis voltam, már akkor láttam, hogy ez az egész nem stimmel. Annyira nem volt időm, hogy olyanoktól vettem el otthon, mint a fogmosás, amit bent oldottam meg az óra előtt. Ez sokak szerint vicces volt, de kellett, hogy időben beérjek. A tanároknak meg amikor szajkóztam, hogy egyszer ezen változtatni kell majd, mert nem normális ez a kezdés, ahogy sok más dologgal is probléma van, akkor csak kinevettek, hogy jól van Petikém, nem változol. Innen is köszönet a szüleimnek és a bátyámnak, mivel megengedték, hogy magántanuló lehessek a későbbiekben.

Gond van a kezdéssel, az óraszámokkal, a sok töltelék dologgal, ami felesleges, idő és energiarabló. A franciák másban is modernizáltak, az érettségi rendszert is átalakították. 2021-től a diákoknak ezentúl a közel tíz tantárgy helyett csak négyből kell írásbelizniük a tanulmányaik végén, amelyek közül a francia és a filozófia marad kötelező, kettő pedig szabadon választható lesz.

A franciáknál ezen kívül nem volt szóbeli, innentől lesz, egyetlen egy darab. A diákoknak egy, az utolsó két tanévben készített projektjüket kell tíz percben bemutatniuk, majd a háromtagú zsűri kérdéseire tíz percben válaszolniuk.

A négy írásbeli és a szóbeli vizsga adja majd az érettségi hatvan százalékát, harminc százalékban beszámítanak az év közbeni felmérések, tíz százalékban pedig az utolsó két tanév év végi osztályzatai. A diákok a következő tantárgyakból specializálódhatnak: matematika, fizika-kémia, a Föld és az élettel kapcsolatos tudományok, gazdasági és társadalmi ismeretek, irodalom-filozófia, idegen nyelv és irodalom, ökológia-agronómia, művészetek, mérnöki tudományok, digitalizálás és informatikai tudományok.

Tehát Jean-Michel Blanquer oktatási miniszter olyan tanulókat akar látni, akik ki vannak aludva, boldogak, és azt a tudást fejlesztik tökélyre, ami számukra a legszimpatikusabb.

Komoly kampányok indultak Angliában is, hogy vezessék be a rendszert, hogy egy órával később kezdődjön a tanítás, főleg, mivel a kutatások minden szava igaznak bizonyul. Hazai tinik, erre ti még most ne sóvárogjatok, mire ide elér ennek a szele, ti már lehet az egyetemen is túl lesztek.

(Torony)