A Balaton alatt hatalmas mennyiségű kőolajat találhattak, a kitermelése azonban rejtélyes módon elmaradt
Olvass tovább...
A hét jobban indul, mint egy Zaporozecs benzinkályhája a hidegben.
Az olaj árának szerepét nehéz túlbecsülni az átglobalizált világgazdaságban: kijelenthetjük, hogy körülbelül a nemzetközi kereskedés hajtóerejéről beszélünk - üres tankkal nem tud elindulni a kamion, a repülő, de még hajó sem.
A múlt hét elején a két fő olajtípus, az úgynevezett Brent-típusú (nálunk leginkább az a meghatározó a benzinár szempontjából) és a WTI ára is csökkent, igen jelentős mértékben, mintegy 20 százalékkal.
Olvass tovább...
A múlt hét elején tapasztalt 84 (Brent), illetve 79 (WTI) dollárról a két fajta ma egyaránt 7 dollárral kerül kevesebbe, mint egy hete, ami megfelel a január közepi szintnek.
A jelenség némileg érdekes annak fényében, hogy bár a közel-keleti térség sohasem a kiegyensúlyozott, eseménytelen békéről volt híres, az utóbbi időben talán még a "szokásosnál" is jobban felizzottak az események: a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán való áthaladás továbbra is problémás a húszik (a médiában jó érzékkel kalóznak nevezett felkelők egy csoportja) esetleges támadásai miatt, Irán rakétacsapásai pedig a Perzsa öböl olajának szállítására lehetnek jónak bajosan nevezhető hatással.
Olvass tovább...
Egyes országok közben jelezték, hogy felpörgetik saját olajkitermelésüket: Angola például még az olajexportőr országokat tömörítő államszövetségből, az OPEC-ből is kilépett, hogy saját termelését ne kelljen visszafognia, de a Guyanába újonnan felfedezett mezőkön is egyre fokozódik a kitermelés.
Az autósok nyelvére lefordítva ez egyébként azt jelenti (elvégre az autóba nem nyersolajat tankolunk), hogy a magyar benzinár általában néhány napos csúszással követi az olaj világpiaci árát, így a múlt heti kisebb mértékű benzinár-emelkedés után a héten a forint erősödésének és a világpiaci tendenciáknak köszönhetően elemzők körülbelül literenkénti 20 forintos csökkenéssel számolnak.
forrás: novekedes.hu