A német autópályákon tényleg nincs sebességkorlátozás? Ez óriási tévedés, most eloszlatjuk ezt a tévhitet
Olvass tovább...
Az új rendelet miatt jelentősen többet fizethetünk, mint eddig.
Egy Európai Uniós rendelet miatt a jövő évtől kötelezően be kell vezetni a 24 órás autópályamatricákat, és az árszabásnak egészen biztosan nem fogunk örülni.
Magyarországon az autópályahálózat a 20. században kezdett kiépülni. Első hullámban az 1960-as évek közepén indult el az építkezés - eleinte lassú ütemben, a kis számú gépjárműtulajdonos miatt az ország nem kezelte kiemelt fontosságúként az autópályák építkezését.
Olvass tovább...
Ahogy terjedt el, és egyre több ember számára elérhetővé vált az autózás, úgy fokozódott az útépítés mértéke, a '80-as években, ahogy egyre terjed a turizmus, az ütem felpörgött. A rendszerváltáskor is csak egy rövid időre állt le az építkezés, a demokráciába való átmenetet követően magáncégek kezdték el az autópályahálózat fejlesztését, valahogy így:
A rendszerváltás után a piacgazdasággal való ismerkedés elhozta a kapitalizmus egyik legfőbb vonását is: korábban ingyenes közszolgáltatások is fizetőssé váltak. Az útdíjfizetés és matricarendszer bevezetése Derzsi András közlekedésügyi miniszter nevéhez köthetően már 1988-ban felmerült, de az autópályák egészen a '90-es évek közepéig ingyenesek voltak.
Eleinte kapus rendszer volt, hasonlóan például Olaszországhoz, vagy Horvátországhoz, a matricás rendszerre való átállás már a 2000-es évek hozadéka, és ez a rendszer azóta is velünk van.
Olvass tovább...
A most bevezetendő (legkésőbb jövő év március végéig) 24 órás matrica ára egészen megdöbbentő: 5150 forintot kell majd fizetniük az autósoknak, nagyjából annyit, amennyibe most egy 10 napos matrica kerül.
A 24 órás matrica bevezetésével az egyéb autópálya használatra jogosító matricák árai is emelkednek (a pótdíjak összegével egyetemben), méghozzá egy korábbi rendelet szerint az adott év augusztusában mért inflációnak a mértékével: ilyen módon jövőre 16,4 százalékkal fizethetnek többet jövőre az autózók az autópálya használatáért.