Brutálisan olcsó lesz idén a Lidl-ben, még ingyen is hozzájuthatunk, óriási roham várható az üzletekben
Olvass tovább...
Végre fény derült a titokra, miért építkezik szinte mindig egymás mellé a Lidl és az Aldi.
Bizonyára már sokaknak feltűnt, hogy a két népszerű német diszkontlánc az Aldi és a Lidl valósággal ragaszkodik egymáshoz és Magyarországon is rengeteg helyen építkeztek egymás mellé. De vajon mi lehet az oka ennek a különösnek tűnő együttállásnak?
A Telex most megkérdezte a két rivális céget, hogy miért költöznek olyan gyakran egymás mellé. Az Aldi nem válaszolt, a Lidl azonban igen, ők a következőket írták a lap megkeresésére:
A telephelyek választását a mindenkor rendelkezésre álló lehetőségek határozzák meg, melyek keresésénél fontos szempontok a lakosság közelsége, a jó megközelíthetőség (személygépkocsi, tömegközlekedés) és a lokalizációs előnyök kihasználása. Valószínűleg a konkurens vállalkozások is hasonló elvek mentén keresik az új fejlesztési területeket.
A válasz tulajdonképpen abszolút logikusan is hangzik, de ez önmagában még nem magyarázat a jelenségre, sok példa van ugyanis arra, hogy egy környéken több beépíthető terület is lenne, a kiskereskedők mégis direkt egymás mellett nyitnak üzletet.
Olvass tovább...
A jelenség megértéséhez elsősorban a kereskedők szempontjából kell vizsgálni a kérdést. Ők pedig nem ülnek le beszélgetni egymással, hogy hova nyissák az üzleteiket, hanem egymástól függetlenül hozzák meg erről a döntést. A gyakorlatban ez a lap kutatása szerint úgy működik, hogy az adott településen vagy városrészben elsőnek megtelepülő cég a legjobb helyszínt választja ki magának. Ez valószínűleg az lesz, amit a legtöbben tudnak autóval és tömegközlekedéssel is megközelíteni.
A másodiknak érkező cégnek ezen a ponton már úgy kell helyszínt választania, hogy tudja, hol van a konkurens bolt. Józan paraszti ésszel itt az a lépés következne, hogy a második cég valahol máshol nyit üzletet, hiszen akkor egy csomó emberhez ők lesznek közelebb, akik így majd náluk vásárolnak. A helyzet viszont meglepő módon az, hogy cégek a legtöbb esetben akkor járnak a legjobban, ha direkt egymás mellé települnek.
A jelenség egyébként egyáltalán nem új és az egyik, a közgazdasági egyetemeken máig tanított megfejtése az úgynevezett Hotelling-modell, amit Harold Hotelling amerikai statisztikus dolgozott ki az 1920-as években.
Az elmélet megértéséhez íme egy példa: van egy egyenes utca, amelynek minden házában ugyanolyan emberek laknak; és az utcában van két üzlet, amelyek ugyanazokat a termékeket árulják ugyanazon az áron; így az utca minden lakója abban az üzletben vásárol, amelyik közelebb van hozzá.
Olvass tovább...
Ám ez is csak addig igaz, amíg pontosan egymás mellé nem érnek az utca felénél. Ezen a ponton már bármelyikük bármilyen irányba mozog, vásárlókat veszít a másik üzlet javára. A jelenséget részletesebben az alábbi videóban el is magyarázzák.
Ebből a példából rájöhetünk a Lidl és az Aldi egymás mellé költözéseinek okaira is. Ha egy 40 ezer fős városban például üzletet akar nyitni a Lidl és az Aldi is és először a városba érkezik a Lidl, ami kiválasztja az autóval és tömegközlekedéssel is legjobban megközelíthető telket, és felépít ott egy üzletet.
A másodikként érkező Aldi pedig már csak így dönthet: