promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Hatalmas blöff az Aldi és a Lidl akciója? Ki csúszik el a vajháborún?
Borítókép:  Illusztráció / Profimedia
Helyi Hírek
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

Magyarország leelőzte Szlovákiát, de Németországtól még mindig távol van.

Múltkor írtunk arról, hogy végre pozitív árváltozás várható a tejtermékeknél, ez különösen a sajtoknál fog érződni. Most pedig a nagy „vajháború” következik.

Elsőnek az Aldi jelentette be, hogy tartósan csökkentik a vajak árát, mely már nagyon jól jön, ugyanis úgy elszálltak a vajárak az utóbbi időkben, hogy egy 250 grammos vajért ott hagyhattunk a boltban akár 1400 forintot is. Így az árcsökkenés már nagyon szükséges volt, ugyanis hosszú távon a forgalom ihatta volna meg a drágulás levét.

Az Aldi Magyarország a döntést azzal indokolta, hogy a nemzetközi tej- és beszerzési piacon az utóbbi napokban árcsökkenés alakult ki, és erre reagál. A 20 százalékos árcsökkentés a kínálatban legkeresettebb vajakat érinti. A cég felhívta a figyelmet, hogy az alacsonyabb árak a nemzetközi és a magyar forrásból érkező vajak esetében egyaránt érvényesülnek, és nem akciós, hanem tartósan alacsony árak lesznek – írja a VG.

Nem sok idő kellett a Lidl-nek sem, mindössze 1 nappal az Aldi után jelentették be ők is, hogy 20-25%-kal csökkentik a vajak árát.

Ez mit jelent?

Miután a boltok forgalma beszakadt a bőven 40 százalék fölötti élelmiszer-drágulás következtében, korrekciós szakasz kezdődött az árképzésben. Egyelőre kérdés, mennyire csak marketing és mennyire kézzelfogható a vásárlóknak az árak mérséklése. Például a vaj olcsósításától nem feltétlenül kell hasra esni. Ez a termék 100 grammos kiszerelésben a hivatalos statisztika szerint 2022 januárja és 2023 februárja között 88 százalékkal drágult, vagyis jócskán van miből árat engedni.

Parasztvakítás?

Mindenesetre az Aldi 20 százalékos csökkentése a nemzetközi beszerzésű, 82 százalékos zsírtartalmú Desira és Milfina saját márkás vaj árára vonatkozott, amely 1199 forint helyett 959 forintért kapható az üzleteiben. Ugyancsak lefaragta a magyar beszerzésű, 60 százalékos zsírtartalmú, 100 grammos saját márkás Kokárdás vaj árát 479 forintról 383 forintra. A Lidl február 8-tól a 250 gramm kiszerelésű, 82 százalékos zsírtartalmú Pilos vaj, valamint a szintén 250 grammos, 80 százalékos zsírtartalmú sózott Pilos vaj árát vágta vissza 25 százalékkal: az eddigi 1199 forintos ár 899 forintra mérséklődött. Ez már érzékelhető áresés, de mielőtt nagyon elbízná magát a magyar fogyasztó, érdemes szétnézni külföldön, ott hogyan alakul a vaj ára. A tapasztalatok kijózanítók, és más fénytörés alá helyezik az Aldi és a Lidl akcióját.

Miközben a német hátterű boltok február második hetében örvendeztették meg Magyarországot a vaj árcsökkentésének hírével, addigra az anyaországukban, Németországban már egy hete túl voltak ugyanezen a bejelentésen. A német közszolgálati médiacsoporthoz tartozó Tagesschau február 1-jén írta meg, hogy az alapanyagok csökkenése következtében a 250 grammos kiszerelésű saját márkás (a márkás vajak árai is jellemzően estek) vaj ára 1,99 euróról 1,59 euróra esik. A mintegy 20 százalékos csökkentés jelentős, pláne úgy, hogy tavaly májusban az árhullám csúcsán egy csomag vaj 2,29 euróba került. A lap megjegyezte: csak idő kérdése, hogy az árváltozás mikor fut végig a teljes német kiskereskedelmi szektoron, mivel a vaj azok közé az élelmiszerek közé tartozik, amelyek alapján a vásárlók tájékozódnak arról, hogy melyik bolt milyen árakat alkalmaz. 

Vagyis, amelyik szereplő nem akar drágának tűnni, az beadja a derekát. Ez várható Magyarországon is.

Van, ahol még magasabb

Az 1,59 eurós árból viszont az is kiderült, hogy a német vaj mintegy 35 százalékkal kerül kevesebbe, mint a Magyarországon frissen leakciózott vaj. Pedig a kiszerelés (250 gramm) azonos, ahogy a zsírtartalom is 80 százalék fölötti. Mégis átszámítva Németországban 600 forint körül alakul az ára, itthon pedig 900-950 forintért kapható. Ausztriában ennél némiképp magasabb árakat találunk, de 1,99 euróért, 750-800 forintért azért már van miből válogatni. Igaz, 2,19 és 2,59 eurón is több márka áraz, ez már 830 és 980 forint, vagyis körülbelül egy szinten mozog az itthoni árszinttel.

Szlovákiát viszont egyértelműen legyőzte a magyar vajháború: a szlovák vásárlók még mindig a 3-3,5 eurós vajárat nyögik a 250 grammos, saját márkás, 82 százalék zsírtartalmú termékeknél, az 1100-1300 forintos árat is meghaladva. Vagyis a magyar árelőny 200-400 forint körüli. A román vaj árát is üti a magyar, ott a 200 grammos kiszerelést adják 13 lejért, ami majdnem 1000 forint, tehát drágább, mint az itthoni 250 grammos – írja a VG.

Itt pedig meg lehet nézni mi a helyzet vaj és tejtermék fronton Európa többi országában.

Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás