promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
10-ből 9 magyar bedől ennek az olcsó trükknek vásárláskor

10-ből 9 magyar bedől ennek az olcsó trükknek vásárláskor

Borítókép:  Profimedia- illusztráció
Élet
Kategória fejléc
Promotions

Az ember mindig is arra vágyott, ami nem lehet az övé. Ezért van az, hogy az emberek nagyobb értéket tulajdonítanak annak a dolognak, amiből kevés van, vagy, amit nagyon nehezen tudnak megszerezni.  

Egy dolog „ritkasága” alapulhat azon, hogy valóban kevés van belőle, vagy csak azt hiszik, hogy kevés vagy belőle, vagy szándékosan nem készítenek belőle többet. Ezek nagy általánosságban a műkincsek, a drágakövek vagy az arany. Napjainkban azonban már a marketing is kihasználja a ezt a pszichológiai fogást, még pedig a korlátozottan elérhető címkével kibocsátott termékek vonatkozásában.

Ha az emberek azt látják, hogy valamiből kevés van és azt mások is akarják, annak egyből nagyobb értéket tulajdonítanak, annak ellenére, hogy lehet nincs is szükségük az adott termékre.

A ritkaság heurisztika a vágy az iránt, ami nem lehet a miénk.

Ha az emberek szembesülnek azzal, hogy egy dologból kevés van, erőn felül is teljesítenek, hogy megszerezzék. Ilyen a pénz, és idő iránti elszánt vágyakozás.

Ha valaki szert tesz egy ilyen „ritka kincsre” attól többnek érzi magát nő az önbecsülése, hiszen neki valami olyan van, ami másnak nincs. Erre építenek az aukciók, ahol jól megfigyelhető, hogy a harc a ritkaságokért, irreális mértékben emeli az árakat. Akinek alacsony az önkontrollja különösen hajlamos a ritkaság heurisztikára, ha ilyen marketing csapdába ejtik.

Még ügyesebb fogás, ha nem csak limitálják a darabszámot de az időt is, így arra alapozva, hogy ösztönből gyorsan vásároljon a vevő, ne hozzon megalapozott racionális döntést, a kimaradástól való félelem dolgozzon benne.

Minden héten írunk viselkedés pszichológiai eseteket, melyeket felismerve, könnyebben kiismerhetjük a körülöttünk lévő befolyásoló tényezőket.