Magyarország körforgásos gazdasággal veszi fel a harcot a műanyaghulladékkal szemben
Olvass tovább...
Át kellene állnia a nagyvállalatoknak is az újrahasználható csomagolásokra.
A koronavírus megváltoztatta a fejlett világ fogyasztási szokásait. A pandémia alatt több ember rendel házhoz ételt, ez két dolgot hozott magával: 40 százalékkal nőtt az elviteles csomagolóanyagok használata, míg visszaszorult a saját ételtároló használata. Az étel-házhozszállítás mellett az e-kereskedelem és a tisztítószerek eladása is az egekig tört. Közös a sikerágazatokban, hogy az egyszer használatos csomagolásra hagyatkoznak, melyből egyből műanyag szemét lesz – hívja fel a figyelmet a problémára honlapján a Humusz Szövetség. A cikkből az is kiderül, hogy az újrahasználati rendszerekre való átállás egész könnyen megoldható lenne.
Ugyan a nagyvállalatok a megoldást az újrahasznosítás arányának növekedésében látják, több kutatás is jelzi, hogy az ígéretek mögött a valóság teljesen más képet fest, másrészt olyan mennyiségben gyártunk és fogyasztunk, hogy nincs olyan hulladékgazdálkodási rendszer, ami ezt megfelelően tudná kezelni. Akkor mi a valódi megoldás? A fogyasztás csökkentése, illetve az újrahasználat – olvasható a Humusz Szövetség honlapján.
Olvass tovább...
Csökkenthető lenne a csomagolások környezetre gyakorolt hatása
A Circular Economy Portugal tanulmánya rámutat arra, bizony relatíve egyszerűen lehetne csökkenteni a csomagolások környezetre gyakorolt hatását. A Humusz Szövetség által összefoglalt elemzés három ágazatot vett górcső alá:
Az újrahasználat nem csak a környezetnek kedvez
Ahogyan arra a Humusz Szövetség rámutat: „a PET, a PP, az alumínium vagy a viaszos alapú papír, mert nemcsak környezetünkre, hanem egészségünkre is káros anyagokat tartalmazhatnak. Az összehasonlító elemzés szerint a többször használható ételtárolók, illetve poharak környezeti lábnyoma 13-szor, ill. 4-szer kisebb, mint az egyszer használatos társaiké.”
Csak Európában az online kereskedelem a becslések szerint 2019 és 2020 között 31 százalékkal nőtt.
„Egy újrahasználható csomagolásokkal dolgozó rendszernek közel 3-szor kisebb környezeti hatása van az e-kereskedelmi divat szektorban, mint az egyszer használatos csomagolásokat alkalmazó rendszernek”
– írják.
Komoly hatást érhetnénk el a háztartási tisztítószerek (mosószerek, felülettisztítók, mosogatószerek stb.) csomagolásának újratöltésével. A tanulmány felhívja a figyelmet, hogy az újratölthető csomagolású tisztítószert és a tipikus egyszer használatos flakont összevetve a többször használható csomagolási rendszernek közel 12-szer kisebb a környezeti hatása, mint az egyszer használatos rendszernek.
Olvass tovább...
Az előrelépés érzékelhető, de a nagy szereplők hiányoznak
Van azért előrelépés a területen. Egyre több vállalkozás vezet be újrahasználati rendszereket, hazánkban pedig szintén egyre több csomagolásmentes üzlet nyílik, ahol élelmiszerek mellett tisztálkodási- és tisztítószereket is lehet saját csomagolásban vásárolni.
A tudatosabbak az eldobható ételes- és italos csomagolásokat eddig is el tudták kerülni, hiszen nagyon sok vendéglátóhely nyitott arra, hogy elfogadja a saját dobozokat és poharakat. Hosszabb távon azonban a vendéglátóhelyek és a vásárlók érdeke is újrahasználati rendszerek bevezetése, hiszen ezzel a megfelelő higiénia biztosításának kérdése is megoldódik. Hazánkban a RAKUN Dobozközösség nyújt környezetbarát alternatívát azok számára, akik nem szeretnék elviteles dobozokkal megtölteni kukájukat. A kávé szerelmeseinek pedig pl. a Cupler rendszerét ajánljuk.
Egyelőre csak külföldön, de az online kereskedelemben is találni példát újrahasználható csomagolásra. A finn betétdíjas rendszer, a RePack csomagolását akár 20-szor is újra fel lehet használni.
Olvass tovább...
Előremutató szabályozást mihamarabb!
A tanulmány további jó gyakorlatokat is ismertet, továbbá arra is rámutat, hogy egyértelműen szükség van politikai támogatásra is ahhoz, hogy az újrahasználat üzleti szempontból is előnyös legyen, és ezáltal a környezeti előnyök is maximalizálódjanak.
Ez úgy érhető el, ha meghatározásra kerülnek kötelező ágazatspecifikus újrahasználati/újratöltési célok az olyan szektorokban, ahol a vállalkozások és a fogyasztók között az újrahasználat és az újratöltés már működik.
Azt pedig, hogy ez mennyire megérné, a tanulmány készítői által elvégzett számítások eredményei is jól mutatják. Amennyiben 2027-ig a felsorolt három szektorban az újrahasználható csomagolás aránya elérné a 20%-ot, a következő megtakarításokat lehetne elérni:
A tanulmány magyar nyelvű kivonata a Humusz Szövetség honlapján érhető el.
Olvass tovább...