Bekerült egy magyar is a világ leggyönyörűbb utcái közé, Budapest gyöngyszeme ez a közterület
Olvass tovább...
Nem is gondolnánk, hogy ahol most luxus divatmárkák üzletei sorakoznak vagy villamosok közlekednek Budapesten, régen fontos hajózási útvonal volt.
Személyesen már senki sem emlékezhet rá, de Budapest számos utcáján régen folyt hajóforgalom, mivel a Duna eredeti medre sokkal szélesebb és elágazóbb volt, mint most. Az elmúlt évszázadok során azonban a folyó szabályozása és a part menti területek feltöltése jelentősen átalakította a város képét.
Budapesten a hajóközlekedés megszüntetésének több oka is volt. Egyrészt a fenntartása jelentős költségekkel járt, beleértve a karbantartást és az üzemeltetést. Az utasforgalom azonban nem mindig volt elég magas ahhoz, hogy gazdaságosan működjön a szolgáltatás. Ha a hajók csak részben voltak kihasználva, az üzemeltetés nem volt fenntartható.
Ezzel párhuzamosan a Budapest tömegközlekedési hálózatának kiépítése, a metró, busz és villamosvonalak fejlesztése gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket kínált, ami miatt kevesebb ember választotta a hajózást.
Az elmúlt hónapban tapasztalt áradás után pedig elképzelhetjük, mennyire volt előre kiszámítható a hajózás egész évre vonatkozóan. A Duna vízszintje jelentős ingadozásoknak van kitéve, ami most is megnehezíti a rendszeres hajóközlekedést. Az alacsony vízállás, az árvíz vagy korábbi teleken többször tapasztalt jégzajlás is akadályozta a hajóforgalmat.
Ne menjünk el amellett sem, hogy bár a hajózás viszonylag környezetbarát közlekedési módnak számít, mégis problémákat okozhat a Duna ökoszisztémájában, különösen a nagyobb sebességű hajók hullámverése és az üzemanyag használat miatt.
Olvass tovább...
A Váci utca területén a középkorban még a Duna egyik mellékága folyt. Az évek során ezt a területet feltöltötték, és fokozatosan a város része lett. Ma a Váci utca Budapest egyik leghíresebb sétálóutcája.
A mai Belvárosban, különösen a Kossuth Lajos utca és a Vámház körút környékén, egykor szintén a Duna egy mellékága folyt. A folyószabályozási munkálatok során ezt az ágat megszüntették és feltöltötték, így alakultak ki az új városi területek.
A mai Kopaszi-gát és Lágymányosi-öböl területe régen a Duna egy nagyobb kanyarulatának része volt. A folyószabályozás során ezt a területet feltöltötték, és később ipari, majd rekreációs célokra használták.
A Fővám tér Budapest V. és IX. kerületének határán, a Szabadság híd pesti hídfőjénél található, régen ez is Budapest fontos kikötője volt.
A déli városrészben, ahol ma az ipari területek és a Nagyvásártelep találhatók, a Duna kiterjedtebb, elágazó szakaszai voltak. Ezeket a területeket szintén feltöltötték és szárazfölddé alakították.
A Qubit pedig nemrég arról írt, hogy IX. kerületi Haller utcán, az út fejlesztésekor külön problémát okozott az, hogy egykor azon a területen is egy hajózható csatorna futott, ami jelentősen megnehezítette a villamosvonal korszerűsítését, ezért ez volt az utolsó olyan budapesti utca, ahol ezt az átalakítást végrehajtották.
Az alábbi videó egy 1912-es felvétel, amin a Dunán közlekedő hajók és a rakpart látható, egy az igazán ritka felvételek közül: