promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Régen hajók úsztak ezeken a pesti utcákon, ma villamosok járják, hihetetlen a változás

Régen hajók úsztak ezeken a pesti utcákon, ma villamosok járják, hihetetlen a változás

Borítókép:  Profimedia
Helyi Hírek
Kategória fejléc

Nem is gondolnánk, hogy ahol most luxus divatmárkák üzletei sorakoznak vagy villamosok közlekednek Budapesten, régen fontos hajózási útvonal volt.​

Személyesen már senki sem emlékezhet rá, de Budapest számos utcáján régen folyt hajóforgalom, mivel a Duna eredeti medre sokkal szélesebb és elágazóbb volt, mint most. Az elmúlt évszázadok során azonban a folyó szabályozása és a part menti területek feltöltése jelentősen átalakította a város képét. 

Budapesten a hajóközlekedés megszüntetésének több oka is volt. Egyrészt a fenntartása jelentős költségekkel járt, beleértve a karbantartást és az üzemeltetést. Az utasforgalom azonban nem mindig volt elég magas ahhoz, hogy gazdaságosan működjön a szolgáltatás. Ha a hajók csak részben voltak kihasználva, az üzemeltetés nem volt fenntartható.

Ezzel párhuzamosan a Budapest tömegközlekedési hálózatának kiépítése, a metró, busz és villamosvonalak fejlesztése gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket kínált, ami miatt kevesebb ember választotta a hajózást.

Az elmúlt hónapban tapasztalt áradás után pedig elképzelhetjük, mennyire volt előre kiszámítható a hajózás egész évre vonatkozóan. A Duna vízszintje jelentős ingadozásoknak van kitéve, ami most is megnehezíti a rendszeres hajóközlekedést. Az alacsony vízállás, az árvíz vagy korábbi teleken többször tapasztalt jégzajlás is akadályozta a hajóforgalmat.

Ne menjünk el amellett sem, hogy bár a hajózás viszonylag környezetbarát közlekedési módnak számít, mégis problémákat okozhat a Duna ökoszisztémájában, különösen a nagyobb sebességű hajók hullámverése és az üzemanyag használat miatt.

Régen hajók úsztak, ma villamosok, autók, gyalogosok járnak rajta.

A Váci utca területén a középkorban még a Duna egyik mellékága folyt. Az évek során ezt a területet feltöltötték, és fokozatosan a város része lett. Ma a Váci utca Budapest egyik leghíresebb sétálóutcája.

A mai Belvárosban, különösen a Kossuth Lajos utca és a Vámház körút környékén, egykor szintén a Duna egy mellékága folyt. A folyószabályozási munkálatok során ezt az ágat megszüntették és feltöltötték, így alakultak ki az új városi területek.

A mai Kopaszi-gát és Lágymányosi-öböl területe régen a Duna egy nagyobb kanyarulatának része volt. A folyószabályozás során ezt a területet feltöltötték, és később ipari, majd rekreációs célokra használták.

A Fővám tér Budapest V. és IX. kerületének határán, a Szabadság híd pesti hídfőjénél található, régen ez is Budapest fontos kikötője volt.

A déli városrészben, ahol ma az ipari területek és a Nagyvásártelep találhatók, a Duna kiterjedtebb, elágazó szakaszai voltak. Ezeket a területeket szintén feltöltötték és szárazfölddé alakították.

A Qubit pedig nemrég arról írt, hogy IX. kerületi Haller utcán, az út fejlesztésekor külön problémát okozott az, hogy egykor azon a területen is egy hajózható csatorna futott, ami jelentősen megnehezítette a villamosvonal korszerűsítését, ezért ez volt az utolsó olyan budapesti utca, ahol ezt az átalakítást végrehajtották.

Az alábbi videó egy 1912-es felvétel, amin a Dunán közlekedő hajók és a rakpart látható, egy az igazán ritka felvételek közül: