.jpg?crop=2016,831,1,303&width=386)
Óriási magyar vonattemetőt találtak, a tiltott helyen brutális szerelvények időznek a végtelenségben
Olvass tovább...
Sokan panaszkodnak rá, mégis kevesen tudják, mi állhat a háttérben. Most kiderült egy meglepő összefüggés, ami alapjaiban magyarázza a vonatok állandó csúszását.
Ha Magyarországon utazol vonattal, valószínűleg már átélted azt a helyzetet, amikor az utastájékoztató bemondja: „a vonat bizonytalan ideig várakozik, késése előreláthatólag 10-15 perc.” Ilyenkor legtöbben a MÁV-ot szidják, a régi síneket, a régi szerelvényeket vagy a menetrend-tervezés hiányosságait.
Pedig most egy olyan magyarázat látott napvilágot, amely minden eddigi kifogásnál messzebbre vezet, és egészen a magyar történelem egyik legsúlyosabb traumájáig, Trianonig nyúlik vissza.
Olvass tovább...
Az utóbbi napokban egy rövid videó terjed a közösségi médiában, amely a kérdésre, „Miért késnek mindig a vonatok a MÁV-nál?” egy váratlan választ ad. A videó készítője szerint a válasz részben Trianon miatt van, méghozzá egészen konkrét okból.
A békeszerződésről legtöbben csak annyit tudnak, hogy Magyarország elveszítette területének kétharmadát és lakosságának jelentős részét. Azt azonban kevesen ismerik, hogy vasúti korlátozások is életbe léptek. Ezek egyike kimondta, hogy bizonyos szakaszokon Magyarország csak egyetlen vágányt tarthat fenn, nem lehet két sínpárral üzemeltetni az adott vonalakat.
Ez a rendelkezés elsősorban stratégiai megfontolásból született, hiszen a korabeli nagyhatalmak így akarták megakadályozni, hogy a magyar vasúthálózatot hadiszállításokra lehessen használni nagyobb kapacitással. A döntés akkor született, amikor még senki nem gondolt a balatoni turistavonatok zsúfoltságára vagy a napi ingázók milliós tömegére.
Olvass tovább...
A történelmi előírás következménye, hogy a mai napig több olyan szakasz van Magyarországon, ahol csak egyetlen sínpár fut. Például a Balaton északi partján is ez a helyzet. Mivel nincs kétvágányú közlekedés, a forgalom oda-vissza ugyanazon a pályán zajlik.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy vonat az egyik irányból érkezik, a másik irányba tartó szerelvénynek várnia kell, amíg az út szabaddá válik. Ha pedig egyetlen vonat is akár pár perces késéssel fut be, az az egész napos menetrendet felboríthatja, hiszen minden következő vonat csak akkor indulhat, amikor a pálya felszabadul.
Jogosan merül fel a kérdés: ha ez ekkora probléma, miért nem építenek mellé még egy sínpárt?
A válasz összetett:
Óriási beruházási költség – kétvágányúvá tenni egy teljes szakaszt milliárdos nagyságrendű kiadást jelentene.
Környezeti és építési akadályok – sok helyen nincs elegendő hely a második sín kialakítására, vagy a terepviszonyok (hegyek, alagutak, települések közelsége) miatt szinte lehetetlen.
Jogi és engedélyeztetési folyamatok – évekig, évtizedekig is eltarthatna, mire a tervezéstől a megvalósításig jutna egy ilyen projekt.
Bár a MÁV sokat tesz a szerelvények modernizálásáért, új motorvonatok beszerzéséért és a menetrend optimalizálásáért, az egyvágányú pálya jelentette korlát olyan tényező, amit egyik napról a másikra nem lehet megszüntetni. A vonatok tehát továbbra is késhetnek – és minden késés dominóeffektusként húzza magával a többit.
A cikkben említett videó itt látható: