promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Új információk Kesjár Csaba végzetes balesetéről, sötét kép rajzolódik ki

Új információk Kesjár Csaba végzetes balesetéről, sötét kép rajzolódik ki

Borítókép:  YouTube (screenshot)
Élet
Kategória fejléc
Promotions

Ő lehetett volna az első magyar Forma–1-es pilóta, ám helyette egy beteljesületlen reményként emlékezünk rá mind a mai napig.

Kesjár Csaba autóversenyző a mai középgeneráció egyik bálványa volt. Nem túlzás azt állítani, hogy fél Magyarország gyászolt, amikor a tehetséges és jóképű fiatalember halálos versenybalesetet szenvedett a németországi Norisringen.

A mindössze 26 éves sportoló hazánk igazi Forma–1-es reménysége volt, másfél évtizeddel megelőzve Baumgartner Zsoltot, aki 2003-ban beteljesítette ezt az álmunkat. Kesjár F1-es szereplése sem volt légből kapott, hiszen a sereghajtók közé tartozó német Zakspeed csapat jó pénzért talán már 1989-ben beültette volna őt az egyik autójába.

Ennek egyfajta előszobája volt, amikor az 1987-es Magyar Nagydíj hétvégéjén Kesjár tesztelhette a piros-fehér, turbómotoros, iszonyú erejű (1000 lóerős) autót. Előzetesen megkérték, hogy csak poroszkáljon vele végig a Hungaroringen, ő azonban nem tudott parancsolni a vérének, és három kört is végigtaposott a magyar pályán.

Nem túlzás azt sem állítani, hogy lényegében Kesjár miatt (is) épült meg a Hungaroring. Amellett, hogy jelentős devizabevétel származott a külföldi jegyértékesítésekből, a magyar pilóta várható F1-es debütálása a hazai rajongókat is feltüzelte.

És talán éppen a pénz vezetett Kesjár halálához is. Hivatalosan egy rosszul bevett kanyar miatt csapódott a szalagkorlátnak, amelynek a felső eleme halálos ütést mért a fejére. De olyan híresztelések is felmerültek, hogy szabotázs okozta a tragédiát. Az apa, Kesjár János is osztotta ezt a véleményt.

Az autósportban már akkor is rengeteg pénz volt, és Kesjár versenyeztetésében is sokan láttak fantáziát. A Forma–3-as szerződtetésére a Hungexpo, egy Franz Staber nevű magánszemély, egy liechtensteini cég és egy csehszlovák vállalat dobta össze a pénzt, mert mindannyian abban bíztak, hogy a befektetés pár év múlva dollármilliókat fog hozni.

Egy kevésbé megalapozott elmélet szerint Kesjár Csaba személyét talán pénzmosáshoz akarták felhasználni a szocialista blokkon belül. Ha tényleg így volt, akkor abban komoly keletnémet szál is lehetett, hiszen a magyar pilóta ezer szállal kötődött akkor már Németországhoz.

Valóban különös, hogy Kesjár fékezés, visszaváltás, kormánymozdulat nélkül csapódott a szalagkorlátnak. A vizsgálatok szerint a fékolaj folyhatott el, ez viszont a gyors reflexű pilótákat nem szokta megakadályozni abban, hogy megelőző mozdulatokat tegyenek. 1994-ben Ayrton Senna is fékezett és visszaváltott a végzetes balesete előtt, bár ez nem mentette meg az ő életét sem.

Kesjár Csaba így mesélt a Forma–1-es élményéről: