promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Vészhelyzetet jelentett egy repülőgép a határnál, elvesztették az egyik legfontosabb rendszerüket

Vészhelyzetet jelentett egy repülőgép a határnál, elvesztették az egyik legfontosabb rendszerüket

Borítókép:  Profimedia / illusztráció
Belföldi hírek
Kategória fejléc
Promotions

Egy Boeing 757-200 került bajba, azonnal reagálni kellett a személyzetnek és a légiirányításnak is.

A vészhelyzeteket laikusként úgy képzelhetjük el, mint a filmekben, ahol hangosan kiabálva, vörösen izzó gombok között, izzadva-kapkodva próbálják menteni a menthetőt a pilóták, a földi személyzet pedig lázasan jegyzetelve igyekszik megoldást keresni.

Persze biztosan van ilyen helyzet is, ám a valóság nem mindig ilyen drámai, a legtöbb esetben pedig nem, vagy csak utólag értesül a közvélemény arról, hogy valami probléma volt a levegőben, amit sürgősen meg kellett oldani.

Ilyen helyzetbe került október 15-én, a reggeli órákban az UPS Boeing 757-es teherszállítója is, amely a budapesti landolás előtt, a magyar határ közelében problémákat jelentett.

Az esetről készült rádiózást a „Tudásmorzsák a repülésről” nevű YouTube csatornán osztották meg a nagyközönséggel:

„Van egy kis mechanikai problémánk, kell egy kis idő, úgyhogy lassítanánk”

– fogalmazott a pilóta, majd röviddel később már egy sokkal kellemetlenebb eseményről számolt be:

„Vészhelyzetet jelentünk, elvesztettük az egyik hidraulika-rendszerünket, és kelleni fog egy vontató a futópályán, mert nem lesz orrfutó-kormányzásunk”

– tette hozzá.

„A repülőgépeken három független hidraulikarendszer dolgozik. A kormányfelületek legalább egy részét mindhárom ellátja, azért egy, de akár két kör elvesztése esetén is kormányozható marad a repülőgép. Néhány nem létfontosságú rendszer azonban egyetlen hidraulikáról dolgozik, ilyen például az orrfutó kormányzása is, jelen esetben ez nem működött a gépen. Ha nincs orrfutókormányzás, leszállás után az oldalkormánnyal, valamint alacsonyabb sebességnél a kerekek differenciált fékezésével kormányozható marad a gép, viszont megállás után már nem indulhat el”

– áll a videó alatti szakmai leírásban.

A tűzoltókat is riasztották

A profi hozzáállásnak köszönhetően a UPS gépe gond nélkül leszállt, a tűzoltók pedig követték a pályán a gépet és ellenőrizték a futóművet és a fékeket – mint ahogy az a Flightradar térképén is látszódott. A gép egyébként nem is tudott az állóhelyre gurulni, mivel teljesen elvesztették a fő hidraulika-rendszerüket. Mint kiderült, a hidraulikaolaj is szivárgott a Boeingből, tűzveszély azonban szerencsére nem alakult ki.

Ilyenkor a tűzoltók kirendelése a helyszínre bevett szokás, mint a kommentek között a csatorna tulajdonosa le is írta:

„Ha utasrosszullét miatt száll le egy gép, akkor a fékek hőmérsékletét ellenőrzik (ekkor nem teljes készültség van), ha műszaki gondja van a gépnek, akkor pedig vagy beöltözve kigurulnak a szerekkel a laktanya elé indulásra készen, vagy ha elhangzott az emergency, akkor a földetérési pontnál és a pályavégnél fogják várni a leszállót, sőt, akár a környező kerületekből is riaszthatják az egységeket a helyieken felül.”