
Világrengető bejelentés a magyar autógyártótól, most egy korszak végleg lezárul
Olvass tovább...
Egy tapasztalt autószerelő most kimondta azt, amit sokan nem mernek, a legtöbb autós pedig gyanútlanul sétál bele a csapdába.
Az ősz beköszöntével autósok százezrei szembesülnek az elkerülhetetlen kérdéssel: lecseréljék-e a nyári gumikat és ha igen, mire? A piac tele van csábító ajánlatokkal, különösen a használt abroncsok terén, ahol fillérekért ígérnek biztonságot. Egy tapasztalt, dél-somogyi autószerelő, Király Béla azonban most lerántotta a leplet egy olyan titokról, amiről a legtöbb kereskedő mélyen hallgat. A szakember szerint a használt gumik között olyan selejtes darabok is vannak, amiket "még gokartfalnak sem venne meg senki" és a gyanútlan vásárlók életveszélyes csapdába sétálhatnak bele.
Olvass tovább...
Sokan próbálnak spórolni a téli gumikon és a használtpiac felé fordulnak. Király Béla szerint azonban ez óriási kockázatot rejt. Bár ő maga is foglalkozik használt gumik értékesítésével, kizárólag olyanokkal, amiket korábban ő szervizelt és ismeri az előéletüket. A probléma a máshonnan származó, ismeretlen eredetű abroncsokkal van.
"Egy gumiról a szakavatott ember - de sok esetben egy szemfüles tulajdonos is - pillanatok alatt megmondja, hogy az a gumi selejt-e vagy még használható valamire. Hogy mennyit és milyen úton volt használva, hogy volt tárolva és a többi." - figyelmeztet a szakember.
A legnagyobb titok és egyben a legnagyobb veszély a gumi korában és rejtett sérüléseiben rejlik. A hivatalos ajánlás szerint egy gumit 10 év után már nem szabadna használni, de a szerelő szerint ez téli gumi esetén akár 8, vagy még kevesebb év is lehet a használattól függően. Egy repedezett, elöregedett vagy belső sérülést szenvedett gumi a hideg, csúszós utakon bármikor felmondhatja a szolgálatot.
Olvass tovább...
A szerelő egy másik fontos dologra is felhívja a figyelmet: az olcsó, ismeretlen márkájú, különösen a kínai gyártmányú új gumikra.
"Nagyon korlátozott a tudásuk, egyszerűen nem tudják utolérni a nagy, sok éves tapasztalattal rendelkező gyártókat" - mondja.
Szerinte nem érdemes a gumiabroncson spórolni, mert hosszú távon sokkal nagyobb kárt okozhat egy rossz minőségű választás.
A szakember szerint ez a megoldás sem való mindenkinek.
"Azok az autótulajdonosok, akik évente maximum 8-10 000 kilométert autóznak, regionális vagy helyben járnak vele, érdemes elgondolkozni a négyévszakos gumi használatán."
Aki viszont sokat megy, autópályázik, vagy külföldre jár, annak továbbra is a szezonális csere a legbiztonságosabb megoldás. A legfontosabb tanácsa pedig az, hogy ha valaki mégis a négyévszakos mellett dönt, ne az olcsót válassza és 10 000 kilométerenként nézesse át egy szakemberrel.
A "nagykönyv" szerint akkor kell téli gumira váltani, ha a hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá esik. Király Béla szerint azonban ez sem szentírás. Aki főleg hajnalban és este vezet, amikor már hűvösebb van, annak már most érdemes lehet váltania. Aki viszont napközben, hosszú utakon koptatja az aszfaltot, annak még érdemes várnia pár hetet, hogy ne tegye tönkre idő előtt a puhább keverékű téli abroncsokat.